לחצו כאן כדי להתחיל

בית הספר הדיגיטלי הראשון
ללימוד פסנתר, גיטרה, יוקלילי ופיתוח קול ברשת

מתחילים בגיטרה | 03/11/2023

תמיד רציתם לדעת איך לכוון גיטרה? המדריך לכיוון גיטרה!

הקדמה

ברוכים הבאים למדריך לכיוון הגיטרה של האתר נגינה!

אחד הדברים שכל גיטריסט חייב ללמוד כבר בתחילת הדרך זה איך לכוון גיטרה באופן מדוייק, כך שהגיטרה תשמיע את הצלילים שהיא אמורה להשמיע. שימו לב שהדברים נכונים הן למי שבעניין של כיוון גיטרה קלאסית (שזו הגיטרה הנפוצה אצל נגני גיטרה מתחילים), והן למי שמחפש איך ללמוד לכוון גיטרה אקוסטית או חשמלית.

המדריך יעסוק בתחילה בכיוון גיטרה בפן התיאורטי, כלומר, למה בכלל לכוון את הגיטרה, מאיפה זה הגיע, למה זה טוב, ולאחר מכן נלמד איך לכוון גיטרה, בהתאם לציוד שנמצא ברשותכם. מי שאין לו כוח להסברים תיאורטים, מוזמן לקפוץ לחלקים הפרקטים, אנחנו לא נעלבים. ואפילו נעזור לכם:

איך לכוון גיטרה עם טיונר?
(ולא לדאוג, אפשר להוריד בחינם לטלפון אפליקציית טיונר)

איך לכוון גיטרה בלי טיונר?
(אם מתחשק לכם לעבוד קצת יותר קשה)

ודבר אחרון, לאחר שתכוונו את הגיטרה, אנחנו מזמינים אותכם לנסות את קורס הגיטרה למתחילים שלנו, השיעורים הראשונים בו פתוחים לכולם, מדובר בקורס כיפי במיוחד, קל להבנה, שיקח אותכם צעד אחר צעד לעבר המטרה שלכם שהיא להפוך לגיטריסטים של ממש. אבל זה אח"כ.

שנצא לדרך?

למה בכלל צריך לכוון את הגיטרה?

שאנחנו לומדים לנגן גיטרה, אנחנו לומדים להניח את האצבעות שלנו במקומות מסויימים, לנגן אקורדים מסויימים וכו'. אם נבצע מה שמתבקש מאיתנו (כלומר, מה שהמורה מבקש מאיתנו), אז הגיטרה תצלצל כמו שצריך, והשומעים שמסביבנו יוכלו להגיד לדוגמא "וואו איזה יופי אתה מנגן את השיר הזה של הביטלס".

אם הגיטרה תהיה לא מכוונת, אז גם אם נלחץ על כל המקומות הנכונים בגיטרה, ונפרוט בזמן שצריך, הצלילים שישמעו לא יהיו הצלילים שהמאזינים מצפים להם, ואז במקום להגיד "איזה יופי אתה מנגן את השיר", הם יגידו "וואו, הגיטרה שלך ממש מזייפת!" וזו הסיבה היחידה לכך שאנחנו לומדים איך מכוונים גיטרה. אבל רגע, גיטרה באמת יכולה לזייף?

האם גיטרה יכולה לזייף?

התשובה היא בגדול: לא. המונח "זיוף" הוא שגוי. אבל מה שכן, גיטרה יכולה ועוד איך לא לנגן את הצלילים אשר נקבעו כ"נכונים".

לאורך ההיסטוריה של כלי המיתר (שהגיטרה היא אחת מהם) התגבשה ההחלטה לגבי איך מכוונים גיטרה, מהו הכיוון הסטנדרטי של הגיטרה, ועבור כל מיתר הוחלט איזה צליל הוא צריך להשמיע. אז אם הגיטרה לא מכוונת, היא לא תשמיע את הצליל שהוחלט לגביו, ואז שננגן, היא פשוט תשמיע צלילים אחרים, באופן די רנדומלי. אז הגיטרה לא יכולה "לזייף", אבל זה עניין סמנטי. תאמינו לנו, בין אם הגיטרה מזייפת, או מנגנת צלילים שגויים, מבחינת המאזין והעגבניות שיעופו באוויר, זה אותו הדבר.

אז מה זה בכלל אומר לכוון גיטרה?

לכוון גיטרה זה אומר למתוח כל מיתר, כך שהוא ישמיע את הצליל שהחליטו עליו. כזה פשוט. לכל מיתר אשר מתוח על פני הגיטרה, יש מפתח כיוון, מעין בורג שכזה, שאפשר לסובב אותו עם כיוון השעון ונגד כיוון השעון, והוא בעצם מותח את המיתר.

אז איך מכוונים גיטרה? פשוט מאוד! לכוון את הגיטרה, אומר למתוח או להרפות את המיתרים כך שכל מיתר ישמיע את הצליל אשר נקבע לו.

סדר המיתרים בגיטרה והצלילים שהם אמורים להשמיע נראה כך:

מיתר 1 (המיתר הקרוב ביותר לרצפה) – הצליל מי – או E באנגלית
מיתר 2 – סי או B באנגלית
מיתר 3 – סול או G באנגלית
מיתר 4 – רה או D באנגלית
מיתר 5 – לה או A באנגלית
מיתר 6 – מי נמוך או E נמוך באנגלית

אז הבנו למה צריך לכוון את הגיטרה (עגבניות מעופפות), ומה זה אומר לכוון את הגיטרה, עכשיו בואו ונלמד איך עושים את זה.

כיוון גיטרה קלאסית וחשמלית באמצעות טיונר דיגיטלי

הטקסט הבא הוא תמצות של מה שמופיע בוידאו, ואנחנו ממליצים לצפות בוידאו בשבילהגירסא המלאה.

אז, איך מכוונים גיטרה? הדרך הכי קלה לכוון, היא באמצעות טיונר דיגטלי. המילה טיונר, מלשון TUNE באנגלית, שזה אומר – כיוון, או במילים אחרות – מכוון גיטרה. הרעיון בטיונרים למיניהם הוא שאנחנו פורטים על המיתר שאנחנו רוצים לכוון, בלי ללחוץ על אף סריג (מיתר פתוח), סריג 0, והטיונר (המכוון גיטרה) אומר לנו אם אנחנו צריכים למתוח את המיתר או לרופף אותו, והוא גם אומר לנו תוך כדי שאנחנו עושים את זה, מתי להפסיק, כלומר מתי המיתר מכוון. שימו לב שהטיונר מתאים לכיוון גיטרה קלאסית, כיוון גיטרה אקוסטית וחשמלית, ולא צריך טיונר מיוחד לכל סוג של גיטרה. אפשר לקנות טיונר פיזי בכל חנות כלי נגינה, אך היום בעידן האפליקציות לאנדרואיד ולאייפון, אפשר גם להוריד אפליקציות חינמיות שעושות את העבודה נהדר.

ניתן להשתמש בכל אפליקציה, כאשר במדריך זה נשתמש באפליקציה Guitar Tuna. זו אפליקציה חינמית ונוחה במיוחד.

עם הפעלת האפליקציה, אנחנו אמורים לראות גיטרה ומיתרים, אם אתם לא רואים את הגיטרה, תלחצו על הכפתור שעליו רשום tuner. בשלב הבא יש לוודא שהכפתור Auto אינו מסומן בירוק, אם הוא כן, יש ללחוץ עליו על מנת שיכבה.

נתחיל מכיוון המיתר השישי, המיתר השמאלי ביותר על המסך, ובגיטרה, המיתר שקרוב ביותר לתקרה. על מנת לכוון את המיתר יש ללחוץ על האות שליד המפתח, האות E. ברגע שנלחץ על האות הטיונר יתחיל להקשיב לנגינה שלנו.

ברגע שנפרוט על המיתר השישי, יתכנו שלוש אפשרויות:

יופיע עיגול אדום וההודעה Too low – זה אומר, שהצליל שהמיתר מפיק, הוא נמוך ביחס לצליל שנקבע עבור המיתר. במקרה זה נרצה למתוח את המיתר ולגרום לו להפיק צליל יותר גבוה.

יופיע עיגול ירוק וההודעה Too high – זה המקרה ההפוך למקרה הראשון וזה אומר שהצליל שהמיתר מפיק הוא גבוה ביחס לצליל שנקבע עבור המיתר. במקרה זה נרצה להרפות את המיתר ולגרום לו להפיק צליל יותר גבוה.

יופיע V ירוק על המסך וישמע צליל – זה אומר, שהמיתר מכוון לצליל אשר נקבע לו.

הטכניקה היא די פשוטה, אם רשום שהצליל נמוך מדי, יש למתוח אותו, ואם הוא גבוה מדי יש להרפות אותו. תוך כדי מתיחה או הרפיה, יש להמשיך לפרוט ולהסתכל על המסך, ככל שהמיתר יהיה קרוב יותר לצליל הנכון, כך העיגול שעל המסך יתקרב למרכז עד אשר הוא יהיה בדיוק במרכז המסך והצליל של המיתר המכוון ישמע.

אחרי שכיוונו את המיתר השישי, נלחץ באפליקציה על האות שליד המיתר החמישי, ונבצע את אותן הפעולות על המיתר החמישי עד אשר הוא יהיה מכוון, וכך נעשה גם עבור המיתר הרביעי, השלישי, השני והראשון, לפי סדר המיתרים בגיטרה.

למעשה, רוב הטיונרים עובדים באופן יותר חכם מהאופן שבו עד כה הצגנו את השימוש בהם. מה זאת אומרת יותר חכם? זאת אומרת שלא צריך להגיד לטיונר איזה מיתר נרצה לכוון. ניתן לפרוט על כל מיתר, כאשר הוא פתוח, והטיונר יבין מהו המיתר שניגנו עליו וינחה אותנו למתוח את המיתר או לשחרר אותו על מנת לכוון אותו . זה חוסך את הצורך ללחוץ באפליקציה על האות הנכונה ומונע בלבולים וטעויות. הבעיה של השיטה הזו, היא שהיא עובדת רק על גיטרה שהיא פחות או יותר מכוונת. אם תנסו להשתמש בשיטה הזאת על גיטרה שממש לא מכוונת, כזו שלא כיוונו אותה הרבה זמן, או עם מיתרים חדשים (שנוטים לצאת מאוד מכיוון) השיטה לא תעבוד והאפליקציה תזהה את המיתרים באופן שגוי.

כדי להפעיל את אופצית זיהוי המיתר האוטומטי באפליקציה, נלחץ על האופציה AUTO כך שהיא תהיה צבועה בירוק וכאמור, זה יעבוד רק עבור גיטרה שהיא לא מאוד לא מכוונת.

כיוון גיטרה קלאסית אקוסטית וחשמלית בלי טיונר

הטקסט הבא הוא תמצות של מה שמופיע בוידאו, ואנחנו ממליצים לצפות בוידאו בשביל הגירסא המלאה.

במקרים שאין ברשותכם טיונר, או טלפון חכם שניתן להתקין עליו אפליקציה של טיונר, ניתן לכוון את הגיטרה גם ללא הטיונר. שימו לב שהשיטה מתאימה הן לכיוון גיטרה קלאסית, והן לכיוון גיטרה אקוסטית וחשמלית. קימות שתי אפשרויות, האחת, שיש גיטריסט לידכם, עם גיטרה קלאסית או חשמלית מכוונת או כל כלי נגינה אחר מכוון, שיכול לעזור לכם לכוון על ידי חיקוי הצלילים שהוא משמיע. במקרה זה תוכלו לבקש מאותו גיטריסט שיפרוט על המיתר השישי, ואז, באמצעות השמיעה, יש למתוח או להרפות את המיתר, עד אשר הצליל של המיתר שלכם, ישמע כמו הצליל של המיתר של אותו גיטריסט שמסייע לכם.

האפשרות השנייה היא שאין שום כלי נגינה מסביבכם, ואין לכם שום דרך לדעת האם הצליל לדוגמא של המיתר השישי הוא הצליל הנכון. גם במצב כזה ניתן לכוון את הגיטרה באופן שהקהל יהיה מרוצה. הגיטרה אמנם לא תהיה מכוונת לפי האופן שבה החליטו, אבל באמצעות השיטה שנלמד מיד, היחס הצלילי בין המיתרים יהיה זהה לסטנדרט הכיוון (תעמידו פנים שהבנתם את המשפט האחרון) – ובשורה התחתונה, הקהל לא ירגיש שהגיטרה לא מכוונת.

אז, ברגע שהמיתר השישי שלנו מכוון (אם יש גיטריסט שעוזר לנו בכך), או ברגע שהחלטנו שאנחנו מכוונים באופן יחסי כי אין לנו טיונר ואין אף מוזיקאי שייסיע, השלבים הבאים זהים בשני המקרים ואנחנו נכוון מיתר מיתר, לפי סדר המיתרים בגיטרה.

כדי לכוון את המיתר החמישי, עלינו לפרוט על הסריג החמישי במיתר השישי, להקשיב היטב לצליל שלו, ואז לפרוט על המיתר החמישי שהוא פתוח. המטרה שלנו תהיה למתוח או להרפות את המיתר החמישי כאשר הוא פתוח, עד אשר הצליל שלו ישמע כמו של הסריג החמישי במיתר השישי.

וכך נעשה עבור שאר המיתרים, הטריק פה, הוא שאנחנו משתמשים במיתר נמוך יותר כדי לכוון מיתר גבוה יותר, אז המיתר השישי יעזור לנו לכוון את המיתר החמישי, המיתר החמישי יעזור לנו לכוון את הרביעי וכן הלאה, וכל זה לפי הנוסחאות הבאות:

את המיתר השישי נכוון באמצעות גיטריסט אחר, או שפשוט לא נכוון אותו.
את המיתר החמישי שהוא פתוח נכוון כך שישמע כמו הסריג החמישי על המיתר השישי.
את המיתר הרביעי שהוא פתוח נכוון כך שישמע כמו הסריג החמישי על המיתר החמישי.
את המיתר השלישי שהוא פתוח נכוון כך שישמע כמו הסריג החמישי על המיתר הרביעי.
את המיתר השני שהוא פתוח נכוון כך שהוא ישמע כמו הסריג הרביעי (יוצא דופן) של המיתר השלישי.
את המיתר הראשון שהוא פתוח נכוון כך שהוא ישמע כמו הסריג החמישי על המיתר השני.

כל כמה זמן צריך לכוון את הגיטרה?

את הגיטרה יש לכוון כל יום לפני שניגשים לנגן עליה. זה אולי נשמע מפחיד אבל זה ממש לא. אחרי שתתאמנו נניח 20 פעמים בכיוון הגיטרה, כל התהליך הזה (עם טיונר או בלי טיונר) אמור לקחת לכם לא יותר מ- 2 דקות.

יש שאלות?

לא מסתדרים? יש שאלות?

צוות המורים של האתר נגינה ישמח לעמוד לרשותכם בכל שאלה, צרו קשר .

מה הלאה?

אם אתם נמצאים בשלב שאתם לומדים לכוון את הגיטרה, אפשר להניח שאתם עושים את הצעדים הראשונים שלכם בעולם הגיטרה. ככאלו אנחנו ממליצים לכם לנסות את קורס המתחילים שלנו בגיטרה, זה קורס נפלא, מאוד פשוט להבנה, שלוקח אותכם צעד אחר צעד עד שתהפכו לגיטריסטים של ממש! לחצו כאן כדי לעבור לקורס , ובהצלחה בכיוון הגיטרה!

 

הוסיפו תגובה חדשה

שמור בדפדפן זה את השם, האימייל והאתר שלי לפעם הבאה שאגיב.

1

אלישבע ליאון | 08/08/2021

איך אבל יודעים אם המיתר השישי מכוון

    2

    נגינה | 24/08/2021

    כדי לדעת בוודאות אם המיתר השישי מכוון צריכים טיונר, או כל כלי עזר חיצוני שאנחנו יודעים שמכוון לצליל הנכון.

פוסטים נוספים

איך כיוון הגיטרה הגיע לעולם? ולמה הוא דווקא כזה?

הגיטרה היא כלי מיתר שקיים מזה מאות שנים והוא אחד מהכלים הפופולריים ביותר בעולם כיום. אחד ההיבטים החשובים ביותר בנגינה ...

המשיכו לקרוא
גיטרה

שיעורי גיטרה לחרדים? ועוד על גיטרה חשמלית? ראיון מיוחד עם ברק גרוסברג.

ברק גרוסברג הוא איש מבלבל. מצד אחד הוא גיטריסט רוק נצר למשפחת רוקיסטים חילונית מתל אביב שמגיל אפס מתחכך עם ...

המשיכו לקרוא
ברק גרוסברג גיטרה חשמלית

לימוד אקורדים לגיטרה

אחד הדברים שכל נגן גיטרה לומד ממש בשלבים הראשונים של לימוד הנגינה על הגיטרה, זה לנגן אקורדים. למעשה, לימוד אקורדים ...

המשיכו לקרוא
האקורד Em

מהו האקורד הקל ביותר בגיטרה?

תמיד רציתם לדעת מהו האקורד הקל ביותר בגיטרה? האמת, כנראה שלא אבל משום מה שואלים אותנו את השאלה הזו מדי ...

המשיכו לקרוא

איך בוחרים גיטרה ראשונה?

שלום לכל הגיטריסטים והגיטריסטיות לעתיד!  שואלים אותנו הרבה פעמים איך לבחור את הגיטרה הראשונה, איזה סוג מומלץ, האם כדאי דגם ...

המשיכו לקרוא
גיטרה

מיני קורס חדש – פריטות רוק לגיטרה!

איזה כיף! עוד מיני-קורס חדש עלה לאתר! והפעם פריטות רוק סופר סופר שימושיות לגיטרה! אז אם יש לכם גיטרה, ולא ...

המשיכו לקרוא
כוכב מנגן בגיטרה - מצוייר

מתנות שכל נגן גיטרה היה רוצה לקבל

כל מי שמכיר גיטריסטים יודע שגיטריסטים אוהבים גיטרות. כל גיטריסט רוצה שתהיה לו גיטרה קלאסית, וגם אקוסטית, וגם חשמלית, וכשיש ...

המשיכו לקרוא
מתנה מהאתר נגינה

איך קונים גיטרה יד שנייה?

איפה קונים גיטרה יד שנייה? האינטרנט מלא בגיטרות, אם באתרים של יד שנייה או בקבוצות בפייסבוק שמוכרות כלי נגינה. המבחר ...

המשיכו לקרוא
סטנד גיטרה קיר

איך בוחרים כיסא לגיטרה?

האם יש צורך בכיסא מיוחד לגיטריסטים? מסתבר, שלרוב הגיטריסטים אין כיסא מיוחד והם פשוט יושבים על כל כיסא שמזדמן לדרכם, ...

המשיכו לקרוא
גיטרות קלאסיות

מאיזה גיל אפשר להתחיל לנגן על גיטרה?

כדי לענות על השאלה הזו אנחנו צריכים לדבר על שלושת האתגרים הגדולים שיש לכל נגן גיטרה:  שלושת האתגרים של כל ...

המשיכו לקרוא
ילד עם גיטרה