כאבים בזמן הנגינה – למה זה קורה ואיך להמנע מהם? מדריך לגיטריסט המתחיל

אם אתם גיטרסיטים מתחילים, וסובלים מכאבים שונים ומשונים בידיים, קודם כל תשמחו לדעת שאתם לא לבד, ומדובר בתופעה נפוצה מאוד בקרב גיטריסטים שעושים את הצעדים הראשונים שלהם בעולם הנגינה.
אז אם לרגע אמרתם לעצמכם כל מני דברים כמו היד שלי קטנה מדי, אין לי מספיק כוח באצבעות, גיטרה זה אולי לא בשבילי, אתם מוזמנים להיפטר מהחשיבה השלילית, גם לנו, כמורים לגיטרה, היו כאבים כאלו. בפוסט הבא נדבר על הסיבות לכאבים ומה עושים כדי למנוע אותם.

אז, למה זה בכלל כואב?

הסיבה פשוטה למדי. הטכניקה שלכם עדיין לא טובה מספיק. כשהטכניקה לא טובה, אנחנו לא לוחצים באופן האופטימלי על המיתרים, ואנחנו עושים תנועות מיותרות בפריטה. המשמעות של טכניקה לא טובה, לרוב תבוא לידי ביטוי בהפעלת כוח מיותר, לדוגמא, לחיצה חזקה מדי על המיתרים שמייצרת מתח עצום על כף היד.
אם נשווה ילד שרק עכשיו למד להחזיק עיפרון, לאדם בוגר, שכותב שנים, נוכל לראות שהילד מחזיק את העיפרון מאוד חזק, מפעיל הרבה כוח, לפעמים אפילו שובר את החוד של העיפרון על הנייר, בעוד שהבוגר מחזיק את העיפרון בקלילות מבלי להתאמץ. טכניקת האחיזה, והניסיון, הם אלו שמשפיעים הן בכתיבה והן בנגינה על גיטרה, על מידת המאמץ שנשקיע. והכלל הוא פשוט, ככל שנתאמץ יותר, נרגיש יותר כאב. אז כדי למנוע את הכאבים, צריך לשפר את הטכניקה כך שהנגינה תהיה ללא מאמץ.

מה בדרך כלל כואב?

בגדול, בדרך כלל יד שמאל היא זו שכואבת בשלבים הראשונים, והמקומות שכואבים הם כריות האצבעות או כאב כללי שכזה, בכל כף היד.
כריות האצבעות כואבות (וכן, אנחנו יודעים שיש לכם פסים על האצבעות) בגלל שאתם לוחצים על המיתר בעוצמה רבה מדי, הרבה יותר ממה שדרוש כדי להצמיד את המיתר לצוואר הגיטרה. שאר הכאבים נובעים ברוב המקרים מהעדר גמישות. העדר גמישות גורם לכך שהיד במקום להיות רפוייה, תהיה מתוחה, נוקשה, ובסופו של דבר, שריר מכווץ, יתחיל לכאוב.

אז מה עושים?

במילה אחת: מתאמנים.
אין ברירה. אימון ועוד אימון ועוד אימון, ובסופו של דבר הטכניקה שלכם תשתפר והיד תפסיק לכאוב. כמו אותו ילד שהתחיל להחזיק עיפרון, תנו לו חודשיים בכיתה א', והוא כבר יחזיק את העיפרון הרבה יותר טוב.

אזהרה חמורה!

כדי להתגבר על הכאבים, צריך להתאמן, זה כבר אמרנו. מה שכן, אנחנו לא רוצים לפצוע את היד, אז הרעיון הבסיסי הוא שברגע שכואב יותר מדי, חובה להפסיק, לקחת מנוחה, ולהמשיך יותר מאוחר. איך יודעים שזה כואב יותר מדי? בגדול, אם הכאב ממשיך יותר מ-15 שניות אחרי שהפסקתם לנגן, אז זה אומר עצרתם מאוחר מדי. הכאב לא צריך ללוות אותכם אחרי הנגינה.
אז שכואב, עוזבים את הגיטרה, נותנים ליד כמה דקות מנוחה וחוזרים להתאמן.

ומה עוד אפשר לעשות?

קבלו תרגיל נחמד שאחד המורים שלנו לגיטרה ממליץ באופן קבוע לכל התלמידים שלו.
קחו את הגיטרה ולחצו ביד שמאל עם אצבע מסויימת על סריג מסויים, לא משנה איזה. פרטו ביד ימין והקשיבו לצליל. רוב הסיכויים, שבשלב הזה, יד שמאל שלכם לוחצת חזק מדי על המיתר.
בשלב הבא, ננסה בהדרגה להפחית מעוצמת הלחיצה שלנו ביד שמאל, תוך כדי שיד ימין פורטת כל הזמן על המיתר. יד ימין תפרוט ויד שמאל בהדרגה תקטין את עוצמת הלחיצה. בסופו של דבר בגלל שהלחיצה תהיה חלשה מדי, המיתר יתחיל לזמזם, שהוא מזמזם אנחנו נעלה את עוצמת הלחיצה.
בתרגיל הזה מה שאנחנו בעצם מחפשים, זה את הנקודה המדוייקת שבה אנחנו מפעילים כמה שפחות כוחעל המיתר, ובכל זאת הצליל נשמע כמו שצריך.
אפשר לעשות את התרגיל הזה על כל מיתר, עם כל אצבע, כמה פעמים ביום, ובהדרגה תתרגלו לעוצמת הלחיצה הנדרשת.

יש אולי הסבר בוידאו?

בטח. בקורס הגיטרה למתחילים שלנו (לחצו כאן למעבר לקורס), יש לנו שיעור שלם שעוסק אך ורק בנושאי התרגילים עם הדגמה בוידאו של התרגיל עליו דיברנו, ועוד שני תרגילים שיכולים לעזור.

לסיכום…

כאבים בזמן הנגינה הם דבר אופייני אצל גיטריסטים בתחילת דרכם. חשוב להמשיך ולהתאמן היות והאימון הוא זה שמשפר את הטכניקה, ויביא בסופו של יום לכך שהכאבים יחלפו. חשוב לא להגזים באימון ולא להיפצע. יחד עם האימון הכללי, ניתן להוסיף תרגילי טכניקה כמו זה שהצגנו במאמר זה, על מנת לזרז את התהליך.

בהצלחה!

השאר תגובה: