מהי שמיעה אבסולוטית ואיך ניתן לבדוק אם יש לך את היכולת הזו?

פעמים רבות שואלים אותנו, מהי שמיעה אבסולוטית.

במאמר זה נגדיר מה הכוונה במונח "שמיעה אבסולוטית", נבחין בינה ובין שמיעה יחסית, ולסיום נפנה אותכם למבחן שמיעה קצר שבעזרתו תוכלו לדעת האם גם לכם יש שמיעה אבסולוטית.

מהי שמיעה אבסולוטית?

שמיעה אבסולוטית (Perfect Pitch) היא היכולת לזהות גובה של צליל בודד, באמצעות השמיעה בלבד. מה הכוונה? בואו נקח דוגמא דווקא מתוך עולם הצבעים. עבור רוב האנשים, אם נציב בפניהם ריבוע בצבע צהוב, ונשאל אותם מה הוא צבע הריבוע, הם יענו, מן הסתם "צהוב". אם נראה להם ריבוע ירוק ונשאל אותם מה הצבע של הריבוע, נקבל את התשובה "ירוק" וכן הלאה. כולנו למעשה (אלא אם יש לנו בעייה ספציפית בעיבוד מידע חזותי) יודעים לזהות צבעים, או במילים אחרות, אנחנו זוכרים שגל אור בתדירות מסויימת, נקרא "צהוב", וגל אור בתדירות אחרת נקרא "ירוק".

בואו נחזור לעולם המוזיקה, בעולם זה אנחנו עוסקים בגלי קול ולא בגלי אור, אבל העיקרון הוא זהה. ניקח לדוגמא את צליל מסויים, כלומר גל קול בתדירות מסויימת אשר הוחלט לכנות אותו בשם הדו המרכזי.ועכשיו מגיע הקטע המעניין. אנשים בעלי שמיעה אבסולוטית, ברגע שהם שומעים את הצליל, אם נשאל אותם איזה צליל התנגן, הם ידעו מייד לומר שמדובר בדו המרכזי, בדיוק כמו שכולנו יודעים להגיד שהריבוע ממקודם הוא ריבוע צהוב.

כמובן שצריך ללמוד את המושגים, דו, רה, מי (בדיוק כמו שצריך ללמוד את המושגים: צהוב, ירוק או כחול), אבל מרגע שהמושגים ידועים, אותו אדם ידע במדוייק, אילו צלילים מתנגנים.

צפו בסרטון הבא, כדי לראות את זה בפעולה:

 

עד כמה זה נפוץ?

שמיעה אבסולוטית היא דבר שככל הנראה נולדים איתו, או שהוא מתפתח בילדות המוקדמות, וקיימת אצל 1-2% מהאוכלוסיה.

גם אני רוצה!

יש דרכים לפתח שמיעה אבסולוטית גם בבגרות. בניגוד לאלו שנולדו עם היכולת הזו או שהיא התפתחה אצלהם באופן טבעי, פיתוח שמיעה אבסולוטית באופן אקטיבי דורש תרגול ממושך ומתמיד בטכניקות שונות לפיתוח השמיעה. החיים לא תמיד הוגנים 🙂

מה זה אומר? מי שאין לו שמיעה אבסולוטית לא יכול להיות מוסיקאי?

אפשר להרגע. למעשה, לרוב המוזיקאים, גם הגדולים שבניהם, אין שמיעה אבסולוטית והם גם לא טרחו לפתח אחת שכזו. רוב המוסיקאים משתמשים במה שנקרא "שמיעה יחסית" (Relative Pitch). שמיעה יחסית אומרת שאנחנו יודעים לזהות את הצלילים באמצעות הרצף שלהם.

זה אומר שברצף של צלילים, אנחנו נדע לומר האם הרצף היה נכון, כלומר אם הצלילים שנוגנו היו אלו שאמורים להתנגן. אם צליל מסויים לא היה נכון, נדע גם לומר אם הוא היה צריך להיות  גבוה יותר או נמוך יותר. זו הסיבה, שאם נשמע מישהו שר את השיר יונתן הקטן, וטועה בצלילים, מייד נדע לומר שהוא טעה, ולבקש ממנו להפסיק לשיר.

אז כן, רובנו לא יכולים סתם כך לשמוע את הצליל "דו" ולדעת מייד שהוא דו, אבל אם מדובר ברצף של צלילים נוכל לדעת שהצלליל היה שגוי. לדוגמא, נניח שנגן מסויים צריך לנגן את הרצף הבא: מי, רה ואז דו. אותו נגן, במקום לנגן מי, רה, דו, ניגן בטעות, מי, רה, רה. כלומר הנגן טעה בצליל האחרון ברצף.

כל נגן, אפילו ברמה מתחילה, יוכל לומר בלי שום קושי, שהצליל האחרון היה שגוי, ושלמעשה הצליל רה בטעות נוגן פעמיים.

אז למעשה, גם ללא שמיעה אבסולוטית, מוזיקאים יכולים לדעת, אילו צלילים נוגנו ביצירה מסויימת, מי מהם היו נכונים, מי היו שגויים וכיו"ב.

מבחן

ובכל זאת, אם בא לכם לדעת אם ניחתנם ביכולת השמיעה האבסולוטית, אתם מוזמנים לקפוץ לבקר באתר הבא בו מחכה לכם מבחן קצר וכיפי לזיהוי צלילים בודדים – בהצלחה!

http://tonedear.com/ear-training/absolute-perfect-pitch-test

 

 

 

השאר תגובה: