לחצו כאן כדי להתחיל

בית הספר הדיגיטלי הראשון
ללימוד פסנתר, גיטרה, יוקלילי ופיתוח קול ברשת

מתחילים בגיטרה | 22/02/2021

לימוד אקורדים לגיטרה

אחד הדברים שכל נגן גיטרה לומד ממש בשלבים הראשונים של לימוד הנגינה על הגיטרה, זה לנגן אקורדים. למעשה, לימוד אקורדים על גיטרה הוא נושא כל כך בסיסי, שישנם לא מעט גיטריסטים שזהו הדבר היחידי שהם יודעים לנגן על הגיטרה (שזה קצת חבל, אבל ככה זה). אז מה זה בעצם אקורדים? ואיך מנגנים אותם? במאמר זה נענה על כל השאלות!

 

מהם האקורדים?

אקורד הוא צירוף של שלושה צלילים ומעלה שאותם אנו מנגנים בו זמנית. אז אם אנחנו פורטים על מיתר אחד בודד, נקבל צליל בודד, וצליל בודד אינו אקורד. אך אם נפרוט על שלושה מיתרים ומעלה, נקבל אקורד.

מה שמבחין בין אקורד לאקורד, אלו הצלילים שלו, לדוגמא האקורד שבו יש את הצלילים דו מי וסול, יקרא האקורד C, אבל אם נשנה את הצלילים נקבל אקורד אחר, עם שם אחר. אם כך, צירופים שונים של צלילים יוצרים אקורדים מסוגים שונים שאותם מסמנים באותיות אנגליות ומספרים, כגון: האקורד C, או האקורד Em, או האקורד B7.

כל שם אקורד שכזה, מגלם בתוכו הוראה לגבי אילו צלילים יש לנגן, ומכאן, היכן עלינו ללחוץ על הגיטרה. לדוגמא אם נלחץ על המיתר החמישי, על הסריג השני עם האצבע השנייה, ועל המיתר הרביעי על הסריג השני עם האצבע השלישית, ואז נפרוט על כל המיתרים, נקבל את האקורד שנקרא Em.

(קחו בחשבון שאם אתם לא מכירים את הנושא של מספרי המיתרים, מספרי הסריגים ומספרי האצבעות, אתם חייבים לבדוק את השיעור שלנו בנושא בקורס הגיטרה למתחילים שלנו – לחצו כאן למעבר לשיעור).

תמונה של האקורד Em:

האקורד Em

שימו לב שיש המון מקומות על הגיטרה שעליהם אפשר לשים את האצבעות, כלומר יש המון צירופים אפשריים ומכאן שיש המון המון סוגים שונים של אקורדים. מדובר על אלפי אקורדים אפשריים!

אז מה עושים עם האקורדים האלו?

כשאנחנו רוצים ללוות שיר על הגיטרה, אנחנו בעצם צריכים ללמוד איך לנגן את האקורדים של אותו שיר על הגיטרה. לדוגמא, הנה המילים והאקורדים של השיר יונתן הקטן:

 

C      G      C 
יונתן הקטן רץ בבוקר אל הגן

C                        G          C
הוא טיפס על העץ אפרוחים חיפש

 

המיקום של האקורדים הוא אינו מקרי. בהתאם למיקום האקורד, אנחנו יודעים איזה אקורד יש לנגן בכל חלק של השיר. לדוגמא, אנחנו יכולים לדעת שיחד עם המילה הראשונה בשיר: "יונתן", עלינו לנגן את האקורד C, וכשנגיע למילה "הקטן" ננגן את האקורד G.

אז כדי לדעת ללוות שיר, אנחנו צריכים לדעת אילו אקורדים נמצאים בשיר, מתי להחליף אותם, בשלב יותר מתקדם גם איזו פריטה להתאים לשיר, וכמובן, והכי חשוב, אנחנו צריכים לדעת איך לנגן את האקורדים שמופיעים בשיר.

 

איך יודעים לנגן כל אקורד ואקורד?

אם לדוגמא יש לכם את האקורד C כמו שראינו בשיר יונתן הקטן, ואתם לא יודעים איך לנגן אותו, כלומר אתם לא יודעים, על אילו מיתרים צריך ללחוץ ובאילו סריגים, אתם יכולים להיעזר בתרשים של האקורד.

תרשים של אקורד זה ייצוג ויזואלי שבעצם אומר לנו איפה עלינו ללחוץ על הגיטרה. בתרשים ריק יופיעו הסריגים והמיתרים כאשר המיתר השמאלי ביותר, הוא המיתר השישי בגיטרה (המיתר שיותר קרוב לתקרה).

כך נראה תרשים ריק:

תרשים ריק של אקורד לגיטרה

על פני התרשים יופיעו סימנים נוספים שמורים לנו היכן עלינו ללחוץ ועל מה לפרוט. לדוגמא, הנה התרשים של האקורד A:

תרשים האקורד A בגיטרה

נעבור מיתר ומיתר משמאל לימין:

מעל המיתר השישי מסומן X – לכן מיתר זה לא ינוגן באקורד כלל, ונמנע לפרוט על המיתר.

מעל המיתר החמישי מסומן עיגול – וזה אומר שיש לפרוט על המיתר, אבל לא צריך ללחוץ עליו עם היד השמאלית.

על המיתר הרביעי מסומן עיגול על הסריג השני שבתוכו הסיפרה שתיים. זה אומר לנו שעלינו ללחוץ על הסריג השני שבמיתר הרביעי עם האצבע השנייה.

על המיתר השלישי מסומן עיגול על הסריג השני שבתוכו הסיפרה שלוש. זה אומר לנו שעלינו ללחוץ על הסריג השני שבמיתר השלישי עם האצבע השלישית.

על המיתר השני מסומן עיגול על הסריג השני שבתוכו הסיפרה ארבע. זה אומר לנו שעלינו ללחוץ על הסריג השני שבמיתר השני עם האצבע הרביעית.

מעל המיתר הראשון מסומן עיגול – וזה אומר שיש לפרוט על המיתר, אבל לא צריך ללחוץ עליו עם היד השמאלית.

 

אז ברמת העיקרון, כל אקורד ניתן לרשום בצורה הזו של תרשים, שאומר לנו אילו מיתרים משתתפים באקורד והיכן עלינו ללחוץ. פה באתר נגינה, הכנו לכם מילון אקורדים חינם, שזו בעצם חוברת די ענקית עם מאות על מאות של אקורדים, כך שבמידה ונתקלתם בשיר שאתם לא יודעים איך לנגן את האקורדים שבו – תוכלו לעזר במילון האקורדים שלנו. לחצו כאן להורדת מילון האקורדים לגיטרה.

 

אז לימוד אקורדים על גיטרה זה כ"כ פשוט?

כן ולא. האקורדים די פשוטים להבנה, אבל נגינה על גיטרה זה הרבה יותר מורכב מזה, כי צריך לדעת לעבור בין האקורדים בזמן, להכניס פריטות ביד ימין שנותנות קצב לשיר, לתזמן בין הידיים, לדעת מה לנגן ומתי וכו' וכו'.

אז אם אתם מחפשים דרך ברורה ומסודרת איך ללמוד לנגן אקורדים על גיטרה, ובכלל איך לנגן בגיטרה באופן כללי, אתם מוזמנים לנסות את הקורס שלנו פה באתר נגינה, השיעורים הראשונים הם בחינם כך שאפשר להתנסות ולראות אם זה מתאים ומצליח. בקורס אנחנו אומרים לכם בדיוק על מה צריך להתאמן, מאילו אקורדים כדאי להתחיל, ואז על אילו שירים לעבוד. מדובר בתהליך מאוד מאוד מסודר בו אנחנו הולכים איתכם יד ביד, כך שלא תתפזרו ותתחילו לדוגמא דווקא מאקורדים שהם יותר קשים לביצוע, ואז להתייאש בגלל הקושי. ובאופן כללי, נדמה לנו, שכל דבר שלומדים, עדיף לעשות בשיטה מסויימת שהיא עובדת ומביאה לתוצאות.

 

אז אתם מוזמנים לנסות את הקורס (לחצו כאן למעבר לשיעור הראשון) – ובהצלחה עם נגינת האקורדים בגיטרה!

הוסיפו תגובה חדשה

שמור בדפדפן זה את השם, האימייל והאתר שלי לפעם הבאה שאגיב.

פוסטים נוספים

תמיד רציתם לדעת איך לכוון גיטרה? המדריך לכיוון גיטרה!

הקדמה ברוכים הבאים למדריך לכיוון הגיטרה של האתר נגינה! אחד הדברים שכל גיטריסט חייב ללמוד כבר בתחילת הדרך זה איך ...

המשיכו לקרוא
איך מכוונים גיטרה

איך כיוון הגיטרה הגיע לעולם? ולמה הוא דווקא כזה?

הגיטרה היא כלי מיתר שקיים מזה מאות שנים והוא אחד מהכלים הפופולריים ביותר בעולם כיום. אחד ההיבטים החשובים ביותר בנגינה ...

המשיכו לקרוא
גיטרה

שיעורי גיטרה לחרדים? ועוד על גיטרה חשמלית? ראיון מיוחד עם ברק גרוסברג.

ברק גרוסברג הוא איש מבלבל. מצד אחד הוא גיטריסט רוק נצר למשפחת רוקיסטים חילונית מתל אביב שמגיל אפס מתחכך עם ...

המשיכו לקרוא
ברק גרוסברג גיטרה חשמלית

מהו האקורד הקל ביותר בגיטרה?

תמיד רציתם לדעת מהו האקורד הקל ביותר בגיטרה? האמת, כנראה שלא אבל משום מה שואלים אותנו את השאלה הזו מדי ...

המשיכו לקרוא

איך בוחרים גיטרה ראשונה?

שלום לכל הגיטריסטים והגיטריסטיות לעתיד!  שואלים אותנו הרבה פעמים איך לבחור את הגיטרה הראשונה, איזה סוג מומלץ, האם כדאי דגם ...

המשיכו לקרוא
גיטרה

מיני קורס חדש – פריטות רוק לגיטרה!

איזה כיף! עוד מיני-קורס חדש עלה לאתר! והפעם פריטות רוק סופר סופר שימושיות לגיטרה! אז אם יש לכם גיטרה, ולא ...

המשיכו לקרוא
כוכב מנגן בגיטרה - מצוייר

מתנות שכל נגן גיטרה היה רוצה לקבל

כל מי שמכיר גיטריסטים יודע שגיטריסטים אוהבים גיטרות. כל גיטריסט רוצה שתהיה לו גיטרה קלאסית, וגם אקוסטית, וגם חשמלית, וכשיש ...

המשיכו לקרוא
מתנה מהאתר נגינה

איך קונים גיטרה יד שנייה?

איפה קונים גיטרה יד שנייה? האינטרנט מלא בגיטרות, אם באתרים של יד שנייה או בקבוצות בפייסבוק שמוכרות כלי נגינה. המבחר ...

המשיכו לקרוא
סטנד גיטרה קיר

איך בוחרים כיסא לגיטרה?

האם יש צורך בכיסא מיוחד לגיטריסטים? מסתבר, שלרוב הגיטריסטים אין כיסא מיוחד והם פשוט יושבים על כל כיסא שמזדמן לדרכם, ...

המשיכו לקרוא
גיטרות קלאסיות

מאיזה גיל אפשר להתחיל לנגן על גיטרה?

כדי לענות על השאלה הזו אנחנו צריכים לדבר על שלושת האתגרים הגדולים שיש לכל נגן גיטרה:  שלושת האתגרים של כל ...

המשיכו לקרוא
ילד עם גיטרה