לחצו כאן כדי להתחיל

בית הספר הדיגיטלי הראשון
ללימוד פסנתר, גיטרה, יוקלילי ופיתוח קול ברשת

פיתוח קול | 04/03/2021

צרידות? איך להמנע ממנה ומה עושים כשמצטרדים?

אחת הבעיות הנפוצות שכמעט כל מי שעוסק בפיתוח קול נתקל בה היא הצרידות. צרידות נובעת ממאמץ יתר ומשימוש לא נכון בקול שלנו. מסתבר שרוב הזמרים כלל לא יודעים למה נגרמה הצרידות ואיך מטפלים בה ולכן ריכזנו לכם את כל השיטות והטיפים בשביל למנוע ולטפל בצרידות. מוכנים להתחיל?

עשו חימום לפני שאתם שרים!

 

כמו ששחקני כדורגל לא מתחילים לשחק לפני חימום, כך גם זמרים מקצועיים לא שרים בלי חימום! זמרים בתחילת דרכם לא תמיד מודעים לכך אבל חימום הוא דבר הכרחי לפני שמתחילים לשיר.

חימום קולי טוב יפתח לנו את הקול ויכוון אותו למקומות נכונים מה שיגרום לכך שמצד אחד הקול שלנו ישמע טוב יותר ומצד שני המאמץ על מיתרי הקול והגרון יפחת. שימו לב ששירה ממושכת ומאומצת בלי חימום יכולה לגרום לנו נזק לגרון ולמיתרי הקול. אז תמיד כדאי להתחמם.

בקורס פיתוח הקול שלנו, אנחנו מדברים על החימום המושלם לפני שירה, אבל גם בלי להכנס לפרטים הקטנים חשוב לזכור, שבלי חימום – לא שרים!

תישנו טוב

 

כשאנחנו לא ישנים טוב אנחנו עייפים, עצבניים, ולא ממש מאופסים. תתפלאו אבל אותו דבר קורה גם לגרון שלנו. כשהגוף שלנו עייף גם מיתרי הקול שלנו עייפים ולא במיטבם, אנחנו נוטים להצטרד יותר, היציבות בקול שלנו מתערערת ובסופו של דבר נשיר פחות טוב. הרבה אנשים לא מודעים לכך אבל שינה היא עניין חשוב שאנחנו צריכים לטפח. אז תקפידו לישון טוב לפני הופעה, אודישן או כל אירוע שאתם צריכים לשיר בו.

שתו מים

 

כשהגרון שלנו יבש מיתרי הקול שלנו נשחקים ומתייבשים. דמיינו אדמה שלא השקו אותה הרבה זמן. היא תהיה יבשה וסדוקה, בדיוק אותו הדבר קורה למיתרי הקול שלנו!
מיתרי קול לחים ישמרו טוב יותר על הקול שלנו, לכן מאוד חשוב לשתות ולשתות הרבה. יש לשים לב שלא כל משקה עושה לנו טוב למיתרי הקול. אלכוהול וקפאין לדוגמה, בכמות גבוהה, מייבשים את מיתרי הקול ולכן נרצה להימנע מצריכה מופרזת שלהם. הכי בטוח ויעיל – שתו מים. ואם דיברנו על שתייה בואו נדבר על אוכל, או יותר במדויק, בואו נדבר על מה לא לאכול.

מה לא לאכול?

 

אז מה רצוי לא לאכול בשביל לשמור על הקול שלנו? התשובה מורכבת משני סוגי מזונות:

מזונות שיכולים לגרום לחומציות, כגון מוצרי חלב ומזונות מטוגנים ועתירים בשמן. כלו אלו במידה ונצרוך אותם באופן מופרז, עלולים לגרום לחומציות בקיבה, שתקרין גם על מיתרי הקול שלנו ותגרום לצריבה שלהם.

מזונות שגורמים לליחה בגרון. ליחה מפריעה לנו לשיר, היא יושבת על מיתרי הקול וגורמת להפרעות בשירה ובדיבור, לכן ננסה להימנע ממזונות שגורמים לנו לליחה כמו בוטנים ומוצרים המכילים בוטנים (כגון חמאת בוטנים או במבה),חומוס, ושוב, מוצרי חלב.

בנוסף, כל מאכל שלא צוין פה ושאתם מרגישים שהוא גורם לכם לחומציות, צרבת או ליחה, רצוי להימנע ממנו, במיוחד לפני שאתם עומדים לשיר. קחו בחשבון שאנחנו לא אומרים להמנע לחלוטין מהמזונות האלו, אבל בשעות שלפני ההופעה, אודישן, או סתם רצון לשיר ממש טוב, כדאי להימנע מהמזונות האלו.

דברו נכון!

 

דיבור לא נכון הוא הסיבה העיקרית שבגללה אנחנו נעשים. אז מה זה בעצם דיבור לא נכון? דיבור לא נכון זה דיבור חזק מדי או חלש מדי, בלחישות. זה פשוט, כשאנחנו מדברים חזק מידי לאורך זמן הסיכוי שנצטרד יהיה גדול יותר. בין אם הלכנו למסיבה או הופעה, היינו בטיול, התווכחנו ויכוח קולני, או סתם צעקנו משמחה –  בכל המקרים האלו אנחנו כנראה נצטרד. אז נסו לשמור על ווליום אחיד בדיבור שלכם, לא לצעוק, אבל גם לא ללחוש, דברו רגיל.

שימו לב שלחישות מזיקות כמעט כמו צעקות. כשאנחנו לוחשים, אוויר נכנס בין מיתרי הקול ומזיק להם, ולכן אם אתם צרודים אז או שלא תדברו בכלל, ובמידה ואתם חייבים לדבר, דברו בווליום ממוצע – לא חזק מידי ולא חלש מידי. נסו לשמור על הקול ולדבר נכון לא רק לפני הופעות אלא כדרך קבע, כך תוכלו לשמור על הקול לאורך זמן ולהצטרד כמה שפחות.

 

עשו פעילות גופנית!

 

כולנו יודעים שפעילות גופנית שומרת על אורח חיים בריא, מחזקת את המערכת החיסונית, מונעת עלייה במשקל, מעלה לנו את מצב הרוח ועוד ועוד, אבל האם ידעתם שפעילות גופנית טובה לנו לשירה?

מסתבר שפעילות גופנית משפרת את זרימת הדם ומשפרת את הנשימה שלנו ואת הסיבולת של הריאות שהיא חיונית לשירה. בנוסף, בפעילות ספורטיבית השרירים שלנו נמתחים ומתחממים וזה כולל גם את מיתרי הקול שלנו. לכן מומלץ לפני שאתם שרים (ובכלל) לעשות פעילות גופנית.

גוגל מוגל? לא מה שחשבתם

 

אם כבר הצטרדתם, הגרון כואב וקשה לדבר ובטח ובטח שקשה לשיר, קחו טיפ של אלופים – דבש.  מסתבר שדבש נהדר לגרון שלנו, הוא עוזר לכאבי גרון ומקל על הכאב באופן שלא תאמינו. 

ואם אתם רוצים להשקיע, אתם יכולים לנסות את הדבר הבא: קחו חצי בצל ותניחו בכוס, תוסיפו כמה כפות של דבש, כסו בנייר כסף, ותניחו ללילה במקרר. בבוקר מוציאים את הבצל ושותים את המיץ שנשאר מהבצל והדבש. אז כן, זה לא הטעם האידיאלי, ואפילו די מגעיל, אבל זה אחד הגוגל מוגלים המפורסמים והיעילים ביותר שקיימים. תנסו!

 

סיגריות? לא מדבר אליי

 

הנושא האחרון שניגע בו הוא עישון. אם אתם רוצים לשמור על הקול שלכם, להצטרד פחות, ליהנות מקול צלול ככל האפשר ולהבטיח שתוכלו לשיר עוד שנים רבות, אל תעשנו!

עישון יכול לגרום לבצקות במיתרי הקול שלנו, מה שגורם לקול שלנו להיות עבה יותר, צרוד יותר, ובמקרים מסוימים הבצקות גם יכולות לגרום לנו לקשיי נשימה ועוד לא התחלנו לדבר על מה שעישון עושה לנו לגוף ועל הסכנות שטמונות בו. פשוט זוועה. וותרו על זה.

לסיכום

 

לסיכום, בשביל לשמור על הקול שלכם, שימרו על אורח חיים בריא, תישנו טוב, תאכלו טוב, תשתו הרבה, דברו נכון, עשו פעילות גופנית, אל תעשנו ותשתו הרבה אלכוהול ועשו חימום לפני שאתם שרים. ואם אתם רוצים להתפתח מבחינה קולית ולהשתפר בשירה שלכם, נסו את קורס לימוד פיתוח הקול שלנו, זה קורס מקיף בן חמישה חודשים, באווירה כיפית ודרך שמביאה לתוצאות!

שיהיה לכם בהצלחה,מקווים שעזרנו (:

הוסיפו תגובה חדשה

שמור בדפדפן זה את השם, האימייל והאתר שלי לפעם הבאה שאגיב.

1

ליפז מיזרחי | 13/10/2022

הרעיון של הדבש עוזר מאוד ומקל על הגרון

פוסטים נוספים

איך בוחרים שיר במסגרת פיתוח קול קבוצתי – חלק ב'

בפוסט הקודם דיברנו על שיטות שונות לקבל החלטה כקבוצה. אנחנו בטוח שעלו כל מני דעות לכאן לכאן ואנחנו רוצים לסכם ...

המשיכו לקרוא
זמר שר בראש מוטה כלפי מעלה

איך בוחרים שיר במסגרת פיתוח קול קבוצתי – חלק א'

הי אנשים מה הולך? אז ככה, היום אנחנו הולכים לדבר על איך בוחרים שיר להתאמן עליו כשעובדים על פיתוח קול ...

המשיכו לקרוא

5 טעויות שזמרים מתחילים עושים!

זמרים מתחילים עושים הרבה טעויות בהתחלה, חלקן נובעות מחוסר ידע, וחלקן ממיתוסים שאנחנו מכירים על זמרים ועל שירה בכלל. היום ...

המשיכו לקרוא
זמר שר

חדש באתר – מחלקת פיתוח קול!

אחד הדברים שלאורך השנים תמיד שאלו אותנו, זה למה אנחנו לא עוסקים בפיתוח קול. והאמת שזה די מתבקש!  כל מי ...

המשיכו לקרוא
לימוד-פיתוח-קול