לחצו כאן כדי להתחיל

בית הספר הדיגיטלי הראשון
ללימוד פסנתר, גיטרה, יוקלילי ופיתוח קול ברשת

כללי | 31/08/2020

השפעת המוזיקה על הצלחה בלימודים ובחיים

מדענים כמוזיקאים?

נוסחא-מדעית

מדענים גדולים בהיסטוריה התעסקו במוסיקה וראו את התרומה שלה לאדם. פיתגורס. הפילוסוף והמתמטיקאי היווני (זוכרים את משפט פיתגורס?) טען שמוסיקה הוא תחום מתמטי בפני עצמו, ושהעיסוק בה מפתח את החשיבה והזיכרון כמו העיסוק במתמטיקה עצמה.

אלברט אינשטיין אמר שפתרון לבעיות פיזיקליות צצו במוחו בזמן שהוא ניגן בכינור או בפסנתר, ושבכלל, אם הוא לא היה מדען, הוא בוודאי היה מוזיקאי. ובכלל, ישנם עוד המון מדענים דגולים שניגנו על כלי נגינה. מגרהם בל ממציא הטלפון, אדיסון, לואיס ברייל, והרשימה לא נגמרת… החיבור בין מדע למוסיקה מופיע בהמון הקשרים והמעניין הוא, איך באמת הנגינה עוזרת לתפקוד שלנו?

אז בואו ונתחיל, עם המוח שלנו!

הקשר בין מוזיקה למוח שלנו

המוח

מסתבר שמוסיקה עושה טוב למוח שלנו. לדוגמא, מחקר מ-1993 לקח שתי קבוצות של ילדים כאשר לקבוצה הראשונה ניתנו שיעורי שירה או נגינה בפסנתר, פעם בשבוע, ולקבוצה השנייה לא. לאחר כמה שבועות, נתנו לשתי הקבוצות משימות שקשורות בתפיסה מרחבית, כגון איך צורות אמורות להתחבר אחת לשנייה. נמצא, שהקבוצה שלמדה מוסיקה פעם בשבוע, הצליחה ב -34% יותר במשימות שניתנו להן. באופן עקבי, מחקרים מראים שהתעסקות במוסיקה משפרת את התפקוד הקוגניטיבי (המוחי) שלנו, את הזיכרון את היכולת המחשבתית ואפילו יכולה לעזור במצבים של דמנציה ואלצהיימר.

בנוסף נגינה משפרת את הקואורדינציה שלנו. כל מי שניסה לנגן פוגה ב-5 קולות של באך ב-2 ידיים, יודע היטב למה הכוונה. גם פעולה יחסית פשוטה של החלפת שני אקורדים בגיטרה, או שימוש באצבעות בנגינה על פסנתר, בתזמון הנכון, תוך כדי התרכזות בתווים או במבנה של השיר, היא אתגר למי שעושה זאת לראשונה, וזה מדהים כל פעם מחדש, איך אתגר שנראה בלתי אפשרי, הופך אחרי כמה שעות של אימון, למשהו שנעשה באופן אוטומטי. כל שיפור כזה ביכולות שלנו, הוא למעשה המוח שלנו ששיפר את השליטה בגוף ואת הקואורדינציה הכללית שלנו.

מעבר לכך, מחקרים מראים שקריאת תווים, משפרת את היכולת שלנו לספוג ולעבד אינפורמציה על ידי כך שמעצם האתגר, נוצרים קשרים חדשים בין הסינפסות במוח שלנו. או במילים אחרות, כשאנחנו נעשים טובים בקריאת תווים, אנחנו גם קוראים עברית ואנגלית יותר מהר, ומידע מעובד אצלנו במוח באופן מהיר יותר ועמוק יותר.

יתרון נוסף לנגינה, הוא שיפור יכולת הריכוז שלנו. נגינה דורשת ריכוז. כשאנחנו מתאמנים על נגינת שיר או יצירה, אנחנו צריכים להתרכז בלשמור על קצב, לנגן את הצלילים הנכונים בלי לטעות, בלי לעצור וברצף. על ידי כך אנחנו מאמנים את המוח לשמור על ריכוז לטווחים יותר ויותר ארוכים של זמן. יכולת ריכוז משופרת מסייעת גם בתחומים אחרים בחיים שדורשים ריכוז, ממבחנים בבית הספר ועד ביצוע משימות בעבודה אשר דורשות ריכוז לאורך זמן. מעבר לכך, בשלבים מתקדמים יותר של הנגינה, תלמידים רבים מייצרים לעצמם סוג של יומן משימות, בו הם מתכננים על מה להתאמן בכל יום, ובכך משפרים גם את היכולות הארגוניות שלהם.

אם נחזור לפיתגורס שדיבר על מוזיקה כסוג של מתמטיקה, מסתבר שבאמת יש קשר בין לימודי נגינה ובין הצלחה בלימודי מתמטיקה ובכלל בהצלחה בלימודים. מחקר שהוא כבר ותיק, משנת 1959 מצא שתלמידים שלומדים לנגן על כלי נגינה, סטטיסטית טובים יותר במתמטיקה ומשיגים ציונים טובים יותר מאשר חבריהם שאינם לומדים לנגן. הסיבה לא עד הסוף ברורה, אבל האפקט של נגינה על הצלחה בלימודים לחלוטין הוכח.

ומה לגבי התחום החברתי רגשי?

הקשר בין מוזיקה לתפקוד החברתי רגשי של האדם

אימוגי-שמח

במחקרים שונים נמצא קשר ברור בין יכולת לנגן ובין ביטחון עצמי. הצלחה בנגינת קטע מוזיקלי, במיוחד כזה שאותו נגן חשב שהוא קשה ומאתגר, גורמת לתחושה של גאווה, תחושה של יכולת. זה לא משנה אם מדובר במספר תווים בודדים, שתלמיד מתחיל הקדיש שעה עד שהצליח לנגן אותם, או יצירה שלמה שנגן מקצועי הקדיש חודש כדי ללמוד אותה. בכל מקרה, תחושת ההצלחה ממלאת את הנגן באושר, ומעלה את תפיסת הערך העצמי שלו. כאשר הנגן מגיע לרמה שהוא יכול להשמיע לסובבים אותו את פרי עמלו, וזוכה לתשבוחות, גם זה נותן זריקת מרץ לביטחון העצמי של אותו אדם.

הנגינה על כלי נגינה תורמת פעמים רבות גם לקשרים החברתיים של הנגן. נגנים רבים בשלב כזה או אחר, מצטרפים ללהקות ותזמורות, ופעמים רבות החברים הכי טובים, מגיעים דווקא מתוך אותם מקומות בהם אנשים נפגשים לצורך נגינה משותפת. בנוסף, הנגינה בצוותא מחזקת אצל הנגן את המיומנויות הנדרשות כדי לעבוד בשיתוף פעולה עם אנשים אחרים, היות והוא נדרש לפתח יכולת לקבל החלטות יחד עם שאר הנגנים וכו'.

אז נסכם?

ללימוד מוזיקה יש המון המון יתרונות, מוזיקה משמשת גם כלי טיפולי (חפשו בגוגל תרפיה במוזיקה), ואפשר לכתוב ספר שלם על הנושא. מה שחשוב לדעת בסופו של דבר הוא שאם עוד לא התחלתם לנגן, תעשו לעצמכם טובה ותתחילו, ואם אתם מנגנים, מדהים, אל תפסיקו, וחפשו את האופן שבו המוסיקה יכולה להשתלב עוד ועוד בחיים שלכם. בהצלחה!

הוסיפו תגובה חדשה

שמור בדפדפן זה את השם, האימייל והאתר שלי לפעם הבאה שאגיב.

1

PIANO GRAND | 16/11/2021

מסכימה עם זה לגמרי.
מאמר מדהים המתאים לכל אלו שעדיין תוהים על הייתרונות ההזויים שבפסנתר.

תודה!

פוסטים נוספים

מוזיקה ורגשות: מסע אל תוך הקשר המופלא ביניהם

מוזיקה היא חלק בלתי נפרד מחיינו. היא מלווה אותנו ברגעים של שמחה, עצב, אהבה, געגועים, התרגשות ועוד. אנו משתמשים בה ...

המשיכו לקרוא

TETST

המשיכו לקרוא

נגינה – גם בזמנים מאתגרים

  אנחנו מבינים שהימים האחרונים לא פשוטים עבור כולנו. המצב הביטחוני מציף בכולנו רגשות של דאגה וחרדה, וזה טבעי שזה ...

המשיכו לקרוא

קורס חדש באתר – פסנתר ואורגנית לשומרי מצוות!

עדכון משמח!לאור הצלחת קורס הגיטרה לשומרי מצוות, לאור בקשות רבות, העלנו קורס חדש לאתר: פסנתר ואורגנית לשומרי מצוות.  מה זה ...

המשיכו לקרוא
קורס פסנתר לשומרי מצוות

הפקת מוזיקה בעזרת תוכנת קיובייס – Cubase

תוכנת קיובייס CUBASE

המשיכו לקרוא

עמוד האקורדים מתעדכן ומתחדש!

עמוד אקורדים בעיצוב חדש ומשופר

המשיכו לקרוא

רוצים ללמוד לנגן אבל לא יודעים על איזה כלי? בשביל זה אנחנו פה!

אז אתם רוצים ללמוד לנגן? מעולה! בין אם אתם מתחילים לגמרי ובין אם יש לכם ניסיון מוזיקלי כלשהו, בחירת הכלי ...

המשיכו לקרוא

חדש! קורס גיטרה לשומרי מצוות!

חדש באתר, קורס גיטרה לשומרי מצוות. מה זה אומר? זה אומר קורס ששומר על שפה נקייה, ומלמד לנגן דרך שירים ...

המשיכו לקרוא

למה כדאי לנגן בחורף?

ניצלנו את אחד הימים הגשומים בשנה כדי לספר לכם, למה כדאי לנגן דווקא בחורף! נגינה על כלי נגינה ביום חורפי ...

המשיכו לקרוא

חג חנוכה שמח ומואר לכולם!

חנוכה שמח לכולם עם השירים האהובים והמוכרים! והשנה הוספנו לכם גם אקורדים לכל שירי חנוכה כולל גרסה קלה לאלו שרק ...

המשיכו לקרוא