לחצו כאן כדי להתחיל

בית הספר הדיגיטלי הראשון
ללימוד פסנתר, גיטרה, יוקלילי ופיתוח קול ברשת

כללי | 22/02/2018

מהי שמיעה אבסולוטית ואיך ניתן לבדוק אם יש לך את היכולת הזו?

פעמים רבות שואלים אותנו, מהי שמיעה אבסולוטית.

במאמר זה נגדיר מה הכוונה במונח "שמיעה אבסולוטית", נבחין בינה ובין שמיעה יחסית, ולסיום נפנה אותכם למבחן שמיעה קצר שבעזרתו תוכלו לדעת האם גם לכם יש שמיעה אבסולוטית.

מהי שמיעה אבסולוטית?

שמיעה אבסולוטית (Perfect Pitch) היא היכולת לזהות גובה של צליל בודד, באמצעות השמיעה בלבד. מה הכוונה? בואו נקח דוגמא דווקא מתוך עולם הצבעים. עבור רוב האנשים, אם נציב בפניהם ריבוע בצבע צהוב, ונשאל אותם מה הוא צבע הריבוע, הם יענו, מן הסתם "צהוב". אם נראה להם ריבוע ירוק ונשאל אותם מה הצבע של הריבוע, נקבל את התשובה "ירוק" וכן הלאה. כולנו למעשה (אלא אם יש לנו בעייה ספציפית בעיבוד מידע חזותי) יודעים לזהות צבעים, או במילים אחרות, אנחנו זוכרים שגל אור בתדירות מסויימת, נקרא "צהוב", וגל אור בתדירות אחרת נקרא "ירוק".

דוגמא לצבע צהוב

בואו נחזור לעולם המוזיקה, בעולם זה אנחנו עוסקים בגלי קול ולא בגלי אור, אבל העיקרון הוא זהה. ניקח לדוגמא את צליל מסויים, כלומר גל קול בתדירות מסויימת אשר הוחלט לכנות אותו בשם הדו המרכזי.ועכשיו מגיע הקטע המעניין. אנשים בעלי שמיעה אבסולוטית, ברגע שהם שומעים את הצליל, אם נשאל אותם איזה צליל התנגן, הם ידעו מייד לומר שמדובר בדו המרכזי, בדיוק כמו שכולנו יודעים להגיד שהריבוע ממקודם הוא ריבוע צהוב.

כמובן שצריך ללמוד את המושגים, דו, רה, מי (בדיוק כמו שצריך ללמוד את המושגים: צהוב, ירוק או כחול), אבל מרגע שהמושגים ידועים, אותו אדם ידע במדוייק, אילו צלילים מתנגנים.

צפו בסרטון הבא, כדי לראות את זה בפעולה:

עד כמה זה נפוץ?

שמיעה אבסולוטית היא דבר שככל הנראה נולדים איתו, או שהוא מתפתח בילדות המוקדמות, וקיימת אצל 1-2% מהאוכלוסיה.

גם אני רוצה!

יש דרכים לפתח שמיעה אבסולוטית גם בבגרות. בניגוד לאלו שנולדו עם היכולת הזו או שהיא התפתחה אצלהם באופן טבעי, פיתוח שמיעה אבסולוטית באופן אקטיבי דורש תרגול ממושך ומתמיד בטכניקות שונות לפיתוח השמיעה. החיים לא תמיד הוגנים 🙂

מה זה אומר? מי שאין לו שמיעה אבסולוטית לא יכול להיות מוסיקאי?

אפשר להרגע. למעשה, לרוב המוזיקאים, גם הגדולים שבניהם, אין שמיעה אבסולוטית והם גם לא טרחו לפתח אחת שכזו. רוב המוסיקאים משתמשים במה שנקרא "שמיעה יחסית" (Relative Pitch). שמיעה יחסית אומרת שאנחנו יודעים לזהות את הצלילים באמצעות הרצף שלהם.

זה אומר שברצף של צלילים, אנחנו נדע לומר האם הרצף היה נכון, כלומר אם הצלילים שנוגנו היו אלו שאמורים להתנגן. אם צליל מסויים לא היה נכון, נדע גם לומר אם הוא היה צריך להיות  גבוה יותר או נמוך יותר. זו הסיבה, שאם נשמע מישהו שר את השיר יונתן הקטן, וטועה בצלילים, מייד נדע לומר שהוא טעה, ולבקש ממנו להפסיק לשיר.

אז כן, רובנו לא יכולים סתם כך לשמוע את הצליל "דו" ולדעת מייד שהוא דו, אבל אם מדובר ברצף של צלילים נוכל לדעת שהצלליל היה שגוי. לדוגמא, נניח שנגן מסויים צריך לנגן את הרצף הבא: מי, רה ואז דו. אותו נגן, במקום לנגן מי, רה, דו, ניגן בטעות, מי, רה, רה. כלומר הנגן טעה בצליל האחרון ברצף.

כל נגן, אפילו ברמה מתחילה, יוכל לומר בלי שום קושי, שהצליל האחרון היה שגוי, ושלמעשה הצליל רה בטעות נוגן פעמיים.

אז למעשה, גם ללא שמיעה אבסולוטית, מוזיקאים יכולים לדעת, אילו צלילים נוגנו ביצירה מסויימת, מי מהם היו נכונים, מי היו שגויים וכיו"ב.

מבחן

ובכל זאת, אם בא לכם לדעת אם ניחתנם ביכולת השמיעה האבסולוטית, אתם מוזמנים לקפוץ לבקר באתר הבא בו מחכה לכם מבחן קצר וכיפי לזיהוי צלילים בודדים – בהצלחה!

http://tonedear.com/ear-training/absolute-perfect-pitch-test

הוסיפו תגובה חדשה

שמור בדפדפן זה את השם, האימייל והאתר שלי לפעם הבאה שאגיב.

1

משולם לוי | 05/11/2020

נגן טרומבון מנוסה הסביר לי פעם ששמיעה אבסולוטית היא דווקה חיסרון משום שאם הוא שמע שיר בסולם דו לדוגמא הוא לא יצליח להנות ממנו בסולם רה כמו בדוגמה שאתם הבאתם אם אראה ציור יפה במגוון צבעים מסוים אני עלול שלא להינות ממנו במגוון צבע שונה. אז במובן מסוים זה כמעט נכות מוזיקלית!

    2

    נגינה | 12/11/2020

    נכות זו מילה חזקה מדי, אבל כן, בכל יתרון יש גם חיסרון, ומה שציינת זהו בהחלט חיסרון של שמיעה אבסולוטית!

3

רעיה מירון | 26/10/2021

שמיעה אבסולוטית עלולה להקשות למי שניחן בה ושר במקהלה אקפלה. מטבעה, מקהלה יורדת במהלך הביצוע בחצי טון מה שגורם לשינוי הסולם, השומע האבסולוטי יראה בפרטיטורה 'דו' שיישמע כ'סי'. ואם המנצח בעל שמיעה אבסולוטית, אין לקנא בו – סיוט! עדיפה פשוט שמיעה טובה מאד

4

Yosef | 19/04/2022

אני חושב שיש לי שמעיה מוזקלית אני יודע למצאו שירים לבד אם האקורדים וגם לנגן את המנגינה בסולמות אחרות שאני מצאתי דרך שמיעה אפילו אם מדובר במנגינה משש מסובכת 👌

    5

    נגינה | 19/05/2022

    מעולה, כל הכבוד!

פוסטים נוספים

TETST

המשיכו לקרוא

נגינה – גם בזמנים מאתגרים

  אנחנו מבינים שהימים האחרונים לא פשוטים עבור כולנו. המצב הביטחוני מציף בכולנו רגשות של דאגה וחרדה, וזה טבעי שזה ...

המשיכו לקרוא

קורס חדש באתר – פסנתר ואורגנית לשומרי מצוות!

עדכון משמח!לאור הצלחת קורס הגיטרה לשומרי מצוות, לאור בקשות רבות, העלנו קורס חדש לאתר: פסנתר ואורגנית לשומרי מצוות.  מה זה ...

המשיכו לקרוא
קורס פסנתר לשומרי מצוות

הפקת מוזיקה בעזרת תוכנת קיובייס – Cubase

תוכנת קיובייס CUBASE

המשיכו לקרוא

עמוד האקורדים מתעדכן ומתחדש!

עמוד אקורדים בעיצוב חדש ומשופר

המשיכו לקרוא

רוצים ללמוד לנגן אבל לא יודעים על איזה כלי? בשביל זה אנחנו פה!

אז אתם רוצים ללמוד לנגן? מעולה! בין אם אתם מתחילים לגמרי ובין אם יש לכם ניסיון מוזיקלי כלשהו, בחירת הכלי ...

המשיכו לקרוא

חדש! קורס גיטרה לשומרי מצוות!

חדש באתר, קורס גיטרה לשומרי מצוות. מה זה אומר? זה אומר קורס ששומר על שפה נקייה, ומלמד לנגן דרך שירים ...

המשיכו לקרוא

למה כדאי לנגן בחורף?

ניצלנו את אחד הימים הגשומים בשנה כדי לספר לכם, למה כדאי לנגן דווקא בחורף! נגינה על כלי נגינה ביום חורפי ...

המשיכו לקרוא

חג חנוכה שמח ומואר לכולם!

חנוכה שמח לכולם עם השירים האהובים והמוכרים! והשנה הוספנו לכם גם אקורדים לכל שירי חנוכה כולל גרסה קלה לאלו שרק ...

המשיכו לקרוא

מוגן: פילוט פסנתר

זהו פוסט מוגן ואין לו תקציר.

המשיכו לקרוא