לחצו כאן כדי להתחיל

בית הספר הדיגיטלי הראשון
ללימוד פסנתר, גיטרה, יוקלילי ופיתוח קול ברשת

פיתוח קול | 18/02/2021

5 טעויות שזמרים מתחילים עושים!

זמרים מתחילים עושים הרבה טעויות בהתחלה, חלקן נובעות מחוסר ידע, וחלקן ממיתוסים שאנחנו מכירים על זמרים ועל שירה בכלל. היום אנחנו ננפץ כמה מהמיתוסים האלה, ואנחנו בטוחים שחלק מהנאמר פה הולך להפתיע אתכם מאוד.

טעות מספר 1 – לשיר בסולם המקורי

 

זמר שר

כולנו כשהיינו קטנים היינו לוקחים מיקרופון ושרים יחד עם שלמה ארצי/ביונסה/ביטלס או כל אחד והאליל/ה המוזיקלי/ת שלו. איך היינו שרים איתם? בסולמות שלהם. אבל האם הסולמות שלהם הם גם הסולמות שלנו? רוב הסיכויים שלא.

כשאנחנו ניגשים לשיר שיש לו קריוקי או פלייבק כלשהו או כשאנחנו מנסים לשיר עם הזמר, אנחנו נשיר בסולם של הזמר – מה שיכול להוות מכשול לביצוע שלנו. למה בעצם? כי לכל אחד מאתנו מנעד משלו, כלומר לכל אחד מאיתנו יש טווח של צלילים שנוח לנו לשיר בו – מהצליל הכי נמוך ועד הצליל הכי גבוה. המנעד של זמר א׳ הוא לא המנעד של זמר ב׳ ובכל מקרה כנראה שלרובנו אין את המנעד של ביונסה או פרדי מרקורי (שיש להם מנעד גדול משמעותית משל רוב הזמרים).

אז למה אנחנו בכלל מציינים את זה? כי המון זמרים מתחילים חושבים שאם הם לא מצליחים לשיר בסולם המקורי של הזמר, זה בגלל שהם לא מספיק טובים – וזה ממש לא נכון! הסולם המקורי של הזמר טוב לאותו זמר, אבל לא בהכרח טוב גם לנו.

היות ולכל אחד יש את המנעד שלו, אנחנו צריכים לדעת להתאים את הסולם של השיר לסולם שלנו. איך יודעים מה הסולם שלנו? יש לזה שיעור מיוחד בקורס שלנו לפיתוח קול שכדאי לכם מאוד לבדוק אותו אם אתם רוצים לשפר את היכולות הקוליות שלכם.

ברגע שהבנתם מה הסולם המתאים לכם, אז אם אתם מנגנים בכלי נגינה מסוים פשוט שנו את  האקורדים של השיר כך שיתאימו לסולם שלכם, ואם מדובר בקריוקי, אז להמון פלייבקים היום גם ביוטיוב וגם בתשלום יש אופציה לבחור סולם ולהתאים אותו לסולם שלכם (סולם בנים, סולם בנות ועוד…).

טעות מספר 2 – ראש בעננים

 

זמר שר בראש מוטה כלפי מעלה

טעות נוספת שהיא מאוד נפוצה בקרב זמרים מתחילים היא הרמה והורדה של הראש תוך כדי שהם שרים. למה זה קורה בעצם?

רוב הזמרים באופן אינסטינקטיבי חושבים שבצלילים גבוהים אנחנו צריכים להרים את הראש ובצלילים נמוכים להוריד אותו. אנחנו מדמיינים שהצליל מוחשי וחושבים שאם נרים את הראש אז נגיע לצליל הגבוה ואם נוריד אותו נגיע לצליל הנמוך. רוב הזמרים לא שמים לב לזה ועושים את זה באופן אוטומטי, אבל באינסטינקט הזה אנחנו חייבים להילחם!

למה? כשהראש שלנו לא בזווית ישרה ונמצא למעלה או למטה, אנחנו מאמצים את מיתרי הקול שלנו ויוצרים עומס מיותר ובכך פוגעים ביכולת שלנו להגיע לאותם צלילים. לכן חשוב לשמור על הראש ישר ולא לתת לו לעלות או לרדת.

איך עושים את זה? שרים מול מראה, או שמים אצבע על הסנטר תוך כדי ששרים – כך בעצם נרגיש אם הראש עולה או יורד (אם האצבע זזה נדע שגם הראש זז). כל אלה באים לתת לנו מודעות לעניין זווית הראש ולשמור על מיתרי הקול שלנו בטוחים.

טעות מספר 3 – מפתח פה קטן

 

מפתח פה גדול

טעות נפוצה נוספת שגורמת לנזקים בקול שלנו היא מפתח פה קטן.רוב הזמרים המתחילים לא יודעים בכלל איך מפתח הפה שלהם משפיע על הצליל שיוצא להם מהפה ועל השירה שלהם באופן כללי.רוב הזמרים המתחילים ישירו בפה סגור יחסית, כי לשיר בפה פתוח מרגיש לרובנו לא טבעי.

רוב הזמן, פה פתוח יאפשר לנו לשיר טוב יותר, חזק יותר ונכון יותר. מפתח פה גדול נותן לנו יותר מקום לצליל ובמיוחד לצלילים הגבוהים. אם תנסו לשיר חלק משיר בסולם גבוה בפה כמעט סגור, ולאחר מכן את אותו החלק בשיר באותו סולם בפה פתוח באופן מוגזם, תוכלו להבחין בהבדל מייד.

אז מהיום – נסו תמיד לשיר בפה פתוח – גם אם בהתחלה זה ירגיש לכם לא טבעי, זה יעזור לכם מאוד, במיוחד כשתרצו לשיר חזק או להגיע לצלילים גבוהים.

טעות מספר 4 – לחישות

 

איש לוחש

יש לכם הופעה בקרוב? הקלטה? רוצים לשמור על הקול? מעולה! דבר אחד אל תעשו – אל תלחשו!

הרבה זמרים מתחילים חושבים שבשביל לשמור על הקול הם צריכים ללחוש או לדבר ממש חלש לפני הופעה או אירוע חשוב וזה בדיוק הזמן להפריך את המיתוס הזה! לחישה גורמת לאוויר להיכנס למיתרי הקול שלנו ויוצרת רווח בין המיתרים מה שיכול ליצור צרידות ובעצם לעשות את הפעולה ההפוכה ולגרום לנו לנזק.

מה כן לעשות? לדבר קצת פחות ואם מדברים אז לדבר רגיל – לא לצעוק ולא ללחוש. בשיעורי פיתוח הקול שלנו יש לנו שיעור שלם שדן באופן שבו שומרים על הקול ומכינים אותו לשירה.

טעות מספר 5 – להתחזות למישהו שאתם לא

 

תוכי

זמרים מתחילים רבים מנסים לשיר כמו הזמרים שהם הכי אוהבים או מושפעים מהם. הם בעצם מנסים לחקות אותם ואת הניואנסים שהם עושים בשירה שלהם או כמו שקוראים לזה במוזיקה – ״מניירות״. (מניירה היא קישוט מלודי, הרגל בשירה שאנחנו עושים במודע או לא במודע תוך כדי שאנחנו שרים).

שלא תבינו לא נכון, לקחת השראה מזמרים שאנחנו אוהבים זה דבר בלתי נשלט ומעבר לכך זה דבר חשוב ובלתי נפרד מהמהות שלנו בתור אומנים. יחד עם זאת, טעות נפוצה מאוד שזמרים עושים היא לחקות את הזמרים האהובים עליהם ולאבד מהאותנטיות (כנות) שלהם ושל השירה שלהם.

אל תנסו לחקות או להישמע כמו הזמרים שאתם אוהבים, כמוהם כבר יש, כמוכם יש רק אחד! נסו למצוא את הייחודיות שלכם, ולזהות את החלקים שבהם אתם פחות אותנטיים בשירה שלכם. נסו להרגיש את השירים שאתם שרים, להבין על מה המילים מספרות ואיך אתם יכולים להתחבר אליהן.

בנוסף, נסו להימנע מלשיר רק את השירים של הזמרים שאתם הכי אוהבים, נסו לשיר שירים של זמרים מז׳אנרים אחרים – שם אתם באמת תגלו את עצמכם ותבינו איך אתם נשמעים בשירים שאתם לא רגילים לשיר. כל שיר שתשירו מחוץ לז׳אנר שלכם, יאתגר אתכם ויעזור לכם למצוא את הייחודיות שלכם ושל השירה שלכם. כל אלה יעזרו לכם להיות יותר אתם בשירה ופחות מישהו אחר.

לסיכום

 

אז אנחנו מקווים שהצלחנו לנפץ לכם כמה מיתוסים ולגרום לכם לחשוב מכיוון קצת אחר על שירה! אם תרצו לשמוע על הנושאים האלה בהרחבה וללמוד פיתוח קול כמו הזמרים הגדולים תוכלו להירשם לקורס פיתוח הקול שלנו שלנו ולקבל את כל הכלים שצריך כדי לדעת לשיר באמת טוב.

בהצלחה!

 

הוסיפו תגובה חדשה

שמור בדפדפן זה את השם, האימייל והאתר שלי לפעם הבאה שאגיב.

1

איתמר | 19/01/2022

בקשר להרמת ראש בשירה פעם עשיתי כמה שיעורים בפיתוח קול וגם אמרו לי לא להרים ראש .אבל כיום אחרי הרבה זמן שאני מנסה כל מיני דברים והקול שלי נצרד תוך שניות דווקא אני מרגיש שלהרים את הראש עוזר לי בלי להבין יותר מידאי .גם בקןרס עזרה ראשונה מלמדים שמי שאיבד הכרה מרימים לו את הראש כי אז הקנה נפתח הכי טוב אז לא בטוח שזה אותו דבר אבל יש בזה משהו

פוסטים נוספים

איך בוחרים שיר במסגרת פיתוח קול קבוצתי – חלק ב'

בפוסט הקודם דיברנו על שיטות שונות לקבל החלטה כקבוצה. אנחנו בטוח שעלו כל מני דעות לכאן לכאן ואנחנו רוצים לסכם ...

המשיכו לקרוא
זמר שר בראש מוטה כלפי מעלה

איך בוחרים שיר במסגרת פיתוח קול קבוצתי – חלק א'

הי אנשים מה הולך? אז ככה, היום אנחנו הולכים לדבר על איך בוחרים שיר להתאמן עליו כשעובדים על פיתוח קול ...

המשיכו לקרוא

צרידות? איך להמנע ממנה ומה עושים כשמצטרדים?

אחת הבעיות הנפוצות שכמעט כל מי שעוסק בפיתוח קול נתקל בה היא הצרידות. צרידות נובעת ממאמץ יתר ומשימוש לא נכון ...

המשיכו לקרוא
מפתח פה גדול

חדש באתר – מחלקת פיתוח קול!

אחד הדברים שלאורך השנים תמיד שאלו אותנו, זה למה אנחנו לא עוסקים בפיתוח קול. והאמת שזה די מתבקש!  כל מי ...

המשיכו לקרוא
לימוד-פיתוח-קול