לחצו כאן כדי להתחיל

בית הספר הדיגיטלי הראשון
ללימוד פסנתר, גיטרה, יוקלילי ופיתוח קול ברשת

מתחילים בפסנתר | 18/09/2019

פסנתר, אורגנית, פסנתר חשמלי, או אולי אורגן? מה קונים שמתחילים?

עולם הנגינה הוא עשיר ומדהים, מי שמצליח להתמיד בו (שזה האתגר הכי גדול ועוד נדבר עליו), יזכה באמת למתנה לכל החיים. השלב הראשון הוא כמובן לבחור כלי נגינה, כאן מתחילות הדילמות. 

בדיוק בשביל זה הכנו עבורכם מדריך קצר שנועד לעשות סדר באפשרויות, לציין את היתרונות והחסרונות של כל אפשרות, ויש גם שורה תחתונה והמלצה שנכונה ב 95% מהמקרים. בואו נצא לדרך.

 מהן האפשרויות העומדות בפנינו?

האפשרויות העומדות בפניכם הן: פסנתר אקוסטי, פסנתר חשמלי, אורגנית ואורגן.

הפסנתר האקוסטי

פסנתר אקוסטי הוא בדיוק מה שעולה לכם לראש שאתם חושבים על פסנתר. גוש של עץ צבוע בשחור, ואם יש לכם חיבה לקיטש של שנות ה-80 אז הוא יכול להיות גם לבן, עם קלידים במרכז, פדאלים למטה, וכמובן, הכל מכני לחלוטין, בלי חיבור לחשמל, בלי דיגיטציה. מיתרים, פטישים וכל השאר.

יתרונות: הפסנתר הוא בעצם האמא והאבא של כלי המקלדת. לא חשוב אם אתם שואפים להיות נגני מוסיקה קלאסית, לנגן שירי ארץ ישראל, מוזיקת רוק או מוזיקה מזרחית. הכלל הוא פשוט: קשה להפוך לנגן ראוי, בלי לנגן על פסנתר. נדיר למצוא נגן קלידים מדהים, שהוא לא קודם כל פסנתרן מעולה.

המגע של הקלידים, האופן שבו המיתרים מגיבים לפטישים, מאפשרים לנגן להגיע לטכניקה הנכונה ביותר וליכולת ההבעה העמוקה ביותר. כל אחת מהאופציות שנסקור בהמשך הן מעין חיקוי שלעולם לא ישתווה למקור. אבל, לפני שאתם מחליטים לקנות פסנתר, תתפלאו אבל הפסנתר הוא לאו דווקא ההמלצה שלנו לנגן המתחיל.

חסרונות: לפסנתר יש כמה חסרונות שהם מאוד מאוד משמעותיים. הראשון הוא המחיר – פסנתר בינוני זה עסק יקר עד יקר מאוד. מדובר על הוצאה של אלפי שקלים. פסנתר יד שנייה, ברמה טובה, מתחיל מ-5000 ש"ח ועוד לא הגענו למחיר של כלי חדש, שעולה הרבה יותר. השוק כמובן מוצף בפסנתרים זולים בהרבה, אבל ברוב המוחלט של המקרים הם לא נגינים, הם נשמעים נורא, המגע שלהם מזעזע, הם מקשים על האימון, והרבה פעמים מביאים לכדי טכניקה גרועה. לא כדאי עבור מתחילים.

בנוסף, יש לזכור שקיימת עלות הובלה לא מבוטלת. מובילים מקצועיים יגבו בין 500 ל 1000 ₪. קיימת גם עלות תחזוקה שנתית, צריך לכוון את הפסנתר, מדובר גם כאן על כמה מאות שקלים בשנה. לא זול. ממש לא זול.

מבחינת מקום, הפסנתר תופס המון מקום ביחס לאופציות האחרות, וצריך למצוא איפה למקם אותו בבית.

מבחינת הפרעה לסביבה, את הפסנתר ברוב המקרים אי אפשר להנמיך בקלות, הוא מרעיש, מה שמגביל את השעות בהן ניתן להתאמן וגורם לשכנים לאהוב אתכם פחות.

דבר אחרון, במידה ותחליטו להפסיק לנגן, הרבה יותר קשה למכור פסנתרים אקוסטיים באתרי יד שנייה וכיו"ב. זהו שוק חלש יחסית.  

 הפסנתר החשמלי

פסנתר חשמלי הוא הכלי שבדרך כלל תראו בהופעות חיות, כאשר מורכב להביא פסנתר אקוסטי לבמה ומחפשים תחליף קל יותר לנשיאה. היתרונות שלו הם רבים, במיוחד כשמשווים אותו לפסנתר האקוסטי.

יתרונות: מספר הקלידים בפסנתר החשמלי דומה או אפילו זהה למספר הקלידים שיש בפסנתר האקוסטי, בין 76 ל-88 קלידים, כך שניתן לנגן עליו כל יצירה. הקלידים של הפסנתרים החשמליים הם לרוב קלידים מלאים, כבדים, שנועדו לתת תחושה כאילו אנו מנגנים על פסנתר אקוסטי, וגם הצלילים מאוד דומים לפסנתר.

יתרון נוסף הוא שהפסנתר החשמלי תופס פחות מקום מהפסנתר האקוסטי.

ההובלה של הפסנתר החשמלי היא אמנם לא קלה, צריך 2 אנשים כדי להעביר אותו ממקום למקום, אבל היא לא בלתי אפשרית כמו במקרה של פסנתר אקוסטי, הדורש הובלה מקצועית ויקרה.

היתרון הכי גדול הוא שאת הפסנתר החשמלי, ניתן להנמיך ואפילו לחבר אליו אוזניות, מה שמאפשר להתאמן בכל שעה.

מה מבחינת המחיר? המחיר לפסנתר חשמלי, שמתאים למתחילים, מתחיל סביב ה 2000 ש"ח לכלי חדש, שזה מחיר נמוך בהרבה ממחיר של פסנתר אקוסטי.

אז נמליץ על הפסנתר החשמלי נכון? לא נכון. קבלו את רשימת החסרונות שלו.

חסרונות: כמה שהוא היה רוצה – הפסנתר החשמלי לא נשמע כמו פסנתר אקוסטי, אלא יותר כמו חיקוי. הקלידים עצמם, עד כמה שיהיו כבדים, לא נותנים את אותה התחושה באצבעות כמו שנותן הפסנתר האקוסטי, פשוט אי אפשר להגיע לאותה רמת הבעה. כמובן במחירים של 2000 ש"ח, אבל גם בפסנתרים החשמליים היקרים יותר.

מבחינת המחיר, נכון שהמחיר זול יותר מפסנתר אקוסטי, אבל עדיין מדובר בעלות לא מבוטלת.

מבחינת המקום, הפסנתר החשמלי אמנם תופס פחות מקום מפסנתר אקוסטי, אבל הוא בכל זאת גדול וקשה להזזה ממקום למקום.

בדומה לפסנתר האקוסטי, גם פסנתרים חשמליים די קשה למכור, במידה ומחליטים להפסיק לנגן.

האורגנית

האורגנית היא מקלדת קטנה יותר, לרוב בת 61 קלידים לא שקולים, כלומר קלידים קטנים יותר וקלים יותר מקלידי פסנתר. גם לאורגנית יש לא מעט יתרונות.

יתרונות: מבחינת מחיר, אורגנית חדשה, ראויה למתחילים, תעלה בין 800-900 ₪. אפשר להשיג את אותם דגמים ביד שנייה בסביבות ה 400-500 ש"ח. לכן, האורגנית היא האופציה הזולה מבין השלושה.

ההובלה של האורגנית היא פשוטה מאוד. זהו כלי קל יחסית, ששוקל קילוגרמים בודדים. ניתן להזיז אותה בקלות ברחבי הבית, ולאחסן בארון בעת הצורך, וכו'.

כמו הפסנתר חשמלי, גם את האורגנית ניתן להנמיך או להשתמש באזניות, ובכך להתאמן בכל שעה שרוצים.

אם רוצים למכור את הכלי, אפשר בקלות למכור אותו באתרי יד שנייה, תמיד יהיו אנשים שרוצים להתחיל וללמוד, הרוב יעדיפו להשקיע בהתחלה במשהו זול. נשמע טוב? רגע, לאורגנית יש גם חסרונות והרבה.

חסרונות: מבחינת הצליל, הצליל די זהה לזה של הפסנתר החשמלי, כלומר נשמע לא רע, אבל עדיין זה לא הצליל של פסנתר אקוסטי.

מבחינת התחושה, הקלידים רחוקים שנות אור מקלידי פסנתר, כמעט לא אותו כלי נגינה, ואין סיכוי להגיע למגע ולתחושה של נגינה על פסנתר. כאשר נגן אורגנית יתחיל לנגן על פסנתר אקוסטי או חשמלי, הוא יאלץ לעבור זמן הסתגלות לא מבוטל. מעבר לכך, לאורגנית יש רק 61 קלידים, מה שאומר שיש יצירות רבות שפשוט אי אפשר לנגן עליה.

 האורגן

הוא לא נשמע כמו פסנתר. הוא לא מרגיש כמו פסנתר. אי אפשר לנגן עליו וזה פשוט גרוע. היו דברים יפים בשנות ה-80, ויש דברים שצריך לשכוח, זה אחד מהם. גם אם אתם מתפתים, תזכרו שרק מחיר ההובלה כמעט זהה למחיר של אורגנית, אז באמת שלא כדאי. להתרחק כמו מאש.

 אז על מה אנחנו ממליצים?

הכלי שאנחנו ממליצים עליו הוא – האורגנית. חד משמעית האורגנית. למה? כי לפני שאנחנו מתחילים בדבר חדש, אנחנו לא יודעים אם באמת נאהב את העניין, אם נתמיד ואם נמשיך לרצות לנגן אחרי חצי שנה. אז הכי נכון זה ללכת על הכלי הזול ביותר, הפשוט להובלה, שאפשר להתאמן עליו מתי שרוצים, ואפשר למכור אותו בקלות. 

מי מכם, שיתמיד ויגלה שהוא באמת נהנה ורוצה להתקדם, יוכל לבחור באופן מושכל יותר את הכלי הבא שלו. הדילמות שבאות בהמשך הן די גדולות, לדוגמא, האם ללכת על פסנתר אקוסטי בינוני, או באותו מחיר פסנתר חשמלי מעולה? האם יש צורך במקצבים אוטומטיים? וכו' וכו'. את ההחלטות האלו כדאי לקבל רק אחרי שיש רקע, אפילו של כמה חודשים, בנגינה.

לכן ההמלצה שלנו היא חד משמעית – אורגנית, כדי להיכנס לעולם המופלא הזה בקלות ובלי סיכונים גדולים מדי. בהמשך כשאתם כבר יודעי דבר, ומבינים מה זה אומר "משקל של קלידים" לדוגמא, אפשר לקבל את ההחלטות הבאות בצורה מושכלת ולהתקדם משם.

 איפה כדאי להתחיל ללמוד?

טוב אז יש לנו מקלדת, אבל איפה לומדים? אצל מי? איך? פה אנחנו באתר נגינה נכנסים לתמונה. יצרנו בשבילכם קורסים למתחילים – שלוקחים אתכם מא' עד ת' ומלמדים אתכם כל מה שצריך לדעת כדי להפוך לנגנים מופלאים. השיעורים הראשונים פתוחים לכולם, בחינם, אתם מוזמנים להתנסות ולראות אם זה מתאים לכם. אתם מוזמנים להתחיל ממש ממש עכשיו!

כמובן אם יש שאלות, אם אתם מתלבטים לגבי דגם ספציפי, דברו איתנו, אפשר להגיב לסרטון או לשלוח לנו הודעה דרך האתר, או במייל, או להתקשר אלינו, אנחנו תמיד שמחים לענות, ואנחנו ספצים של ממש בכל דגם שיש בשוק, אז תרגישו חופשי להתייעץ איתנו. יאללה שיהיה אחלה יום ולכו לנגן!

הוסיפו תגובה חדשה

שמור בדפדפן זה את השם, האימייל והאתר שלי לפעם הבאה שאגיב.

1

דני ברעם | 29/01/2023

אנחנו מחפשים אורגנית לבן 6. מה אתם ממליצים? כלי שלא צעצוע אבל לא יקר מדי. נשמח לשמוע מכם. בתודה מראש.

    2

    נגינה | 21/02/2023

    כל דגם של Yamaha מסדרת ה PSR יהיה מצויין, יש גם המון ביד שנייה.

פוסטים נוספים

מהו האקורד הארוך ביותר בפסנתר?

מי אמר שאלה מוזרה ולא קיבל?   כאן, באתר נגינה, אנחנו מקבלים מאות שאלות מהתלמידים שלנו, ורובן שאלות מאוד טובות, ...

המשיכו לקרוא
מהו האקורד הארוך ביותר

שאלות ותשובות – שיעורי פסנתר!

והפעם, גל עונה על כל השאלות הנפוצות לגבי שיעורי פסנתר!

המשיכו לקרוא
לימוד פסנתר

קורס חדש באתר – פסנתר ואורגנית לשומרי מצוות!

עדכון משמח!לאור הצלחת קורס הגיטרה לשומרי מצוות, לאור בקשות רבות, העלנו קורס חדש לאתר: פסנתר ואורגנית לשומרי מצוות.  מה זה ...

המשיכו לקרוא
קורס פסנתר לשומרי מצוות

45 יצירות קלאסיות שחובה להכיר, עכשיו בלימוד פסנתר

מעבר לזה שכוחה של מוזיקה קלאסית יכולה להוריד לחץ, להפעיל את החושים וכמובן לעורר יצירתיות, היא גם השפיעה רבות על ...

המשיכו לקרוא

מיני קורס חדש! איך בונים אקורדים בפסנתר ואורגנית!

  כמה פעמים קרה לכם שניגנתם שיר ונתקלתם באקורד שאתם לא יודעים איך לנגן אותו? למי זה לא קרה… אז ...

המשיכו לקרוא

מיני-קורס חדש! הוצאת אקורדים מהשמיעה!

מכירים את זה שאתם שומעים שיר שאתם אוהבים, ואולי אפילו מצליחים לנגן את המנגינה הראשית שלו על הפסנתר או האורגנית, ...

המשיכו לקרוא
שמיעה

איך יודעים באיזו אצבע לנגן כל צליל בפסנתר?

הפעם אנחנו הולכים לענות על שאלה שנשאלנו פעמים רבות והיא: איך יודעים באיזו אצבע לנגן כל צליל בפסנתר? זו שאלה ...

המשיכו לקרוא
קלידים

מיני קורס חדש – איך משתמשים באורגנית!

איזה כיף – מיני קורס חדש עלה לאתר! והפעם – איך משתמשים באורגנית? אורגנית היא סוג של מחשב משוכלל שיודע ...

המשיכו לקרוא
אורגנית משוכללת

כמה קלידים יש בפסנתר ואורגנית?

הפסנתר הסטנדרטי נתחיל מהפסנתר, לפסנתרים סטנדרטיים ולפסנתרים חשמליים יש 88 קלידים. יש כמובן יוצאי דופן. יש פסנתרים עם 102 קלידים, ...

המשיכו לקרוא
פסנתר

איך בונים אקורד מינור?

מהו האקורד מינור?   כשאנחנו אומרים אקורד מינור, הכוונה שלנו היא לאותם אקורדים שמופיעים כאות גדולה באנגלית, ואחריה האות m ...

המשיכו לקרוא
מורה לפסנתר