לחצו כאן כדי להתחיל

בית הספר הדיגיטלי הראשון
ללימוד פסנתר, גיטרה, יוקלילי ופיתוח קול ברשת

מתחילים בפסנתר | 27/11/2019

תקלות נפוצות בפסנתרים

כאן נדבר על תקלות נפוצות בפסנתרים, על הסיבות להן ומה עושים כדי לפתור אותן. הזהרה: ברוב המקרים לא מומלץ לטפל בפסנתר לבד, אלא רק עם איש מקצוע. בכל זאת, נגני פסנתר, כדאי שתכירו את התקלות הנפוצות.

סוגי התקלות הקיימות בפסנתרים

פסנתר לא מכוון

התקלה הנפוצה ביותר היא פסנתר לא מכוון. יש כאלו שלא יקראו לזה תקלה, אבל פסנתר לא מכוון פשוט מונע מהפסנתר להישמע כמו שצריך.

למי שלא יודע, הפסנתר עובד בצורה הבאה: כאשר אנחנו לוחצים על קליד, הפטיש מכה במיתר. גובה הצליל נקבע לפי רמת המתיחות של המיתר. ככל שהמיתר מתוח יותר חזק, ככה הצליל יותר גבוה, ככל שהמיתר פחות מתוח, יותר רפוי, הצליל יהיה יותר נמוך. זה עניין פיזיקלי.

הבעיה היא, שהמיתרים לא שומרים לאורך זמן רב על המתח שלהם. זאת אומרת, שבהדרגה, ולא באופן אחיד, הם יהיו פחות ופחות מתוחים. התוצאה היא שמיתר מסוים שאמור להשמיע נניח את הצליל דו, ישמיע צליל אחר, דומה לדו, אבל לא דו. כאשר כל המיתרים משמיעים צלילים קרובים לצליל שהם צריכים להשמיע, אבל לא במדויק, הפסנתר ישמע לנו מזייף, ולזה אנחנו קוראים פסנתר לא מכוון.

פתרון: פסנתר לא מכוון, צריך פשוט לכוון. כלומר, למתוח את המיתרים חזרה למתח הרצוי להם. הבעיה היא שיש המון מיתרים בפסנתר, וזו כבר משימה מסובכת שדורשת מיומנות מאוד גבוהה, הן מבחינה טכנית והן מבחינת פיתוח השמיעה. לשם כך צריך להזמין מכוון פסנתרים, תוך שעות בודדות הוא יחזיר את הפסנתר למצב מצוין, לפחות מבחינת הכיוון שלו.

קלידים דביקים

לתקלה הבאה קוראים קלידים דביקים, זהו מצב שבו לוחצים על קליד מסוים וכאשר עוזבים הוא פשוט נתקע במקום לחזור למקום הרגיל שלו.

קיימות סיבות רבות לתופעה הזו. יכול להיות בגלל שמסגרת העץ התנפחה והיא מתחככת בקלידים ומקשה עליהם לחזור למקום שלהם, יכול להיות בגלל משהו שנתקע בין הקלידים או מתחתם, כמו אבק, משהו שנשפך על הפסנתר, משקה עם סוכרים, וכו'. זה יכול גם לנבוע מהמנגנון שמייצב ומאזן את הקליד, או מהתנפחות הקליד עצמו, הקליד הרי עשוי מעץ והוא עלול בתנאים מסוימים להתנפח ולהיתקע.

פתרון: הדבר האחרון לעשות זה להתחיל ללחוץ בכוח על הקליד, כדי "לשחרר אותו". קיים סיכוי שתעשו נזק לפטיש שמכה על המיתרים, ובכך לא תפתרו את הבעיה, ואולי אף תחמירו אותה. ניתן לבדוק בעדינות אם משהו תקוע בין הקלידים ולנסות להוציא אותו, אבל מעבר לזה, ככל הנראה יידרש תיקון של טכנאי פסנתרים.

קלידים שבורים

תקלה נפוצה נוספת בפסנתר היא הקלידים השבורים. זה קורה בעיקר בפסנתרים ישנים מאוד, או בפסנתרים שחוו טראומה כלשהי, כמו משקולת שנפלה עליהם.

פתרון: במצב כזה מומחה יכול לשפץ את הקלידים, אך לעתים פשוט יעדיף להחליף אותם. מדובר בד"כ בטיפול יקר, לפעמים במצב מאוד גרוע של הרבה קלידים שבורים, עדיף פשוט להחליף את הפסנתר.

רעשים בזמן הנגינה

תקלה נוספת שיכולה להוציא פסנתרן מדעתו היא רעשים שקורים בזמן הנגינה, זמזומים, רשרושים וכו'. זה קורה לרוב כאשר בורג לא מחוזק רועד בגלל גלי הקול שהפסנתר מייצר, או בגלל חפץ שנפל לתוך הפסנתר ומרשרש בפנים.

פתרון: במקרים כאלו כדאי להקשיב למקור הזמזום או הרעש, אם מזהים את מקור הרעש, אפשר די בקלות לחזק את אותו הבורג הסורר, או להוציא את מה שנפל לתוך הפסנתר וזה פותר את הבעיה. אם לא, קוראים לטכנאי פסנתרים.

צריך לשים לב שלפעמים הזמזום בכלל לא מגיע מהפסנתר עצמו! חפצי מתכת נוטים לזמזם בקרבת פסנתרים בגלל גלי הקול אשר מרעידים אותם. פמוטים לדוגמא, בהחלט יכולים לזמזם גם אם הם נמצאים במרחק של כמה מטרים מהפסנתר. במצב כזה, צריך לזהות את מקור הזמזום ולהרחיק את אותו החפץ. לעתים נדירות, מדובר בסדק בגב הפסנתר, שזו כבר תקלה רצינית אחרת.

לסיכום

דיברנו קצת על הפסנתר ועל תקלות אופייניות. יש עוד המון, כמו פדאל השהייה שלא פועל על כל הקלידים וכו'. בסופו של דבר, מדובר בכלי אקוסטי, מעץ, ולפעמים יש תקלות, פשוט פותרים אותן, וחוזרים לנגן.

אם יש שאלות, משהו לא היה ברור, או שיש לכם הערות או רעיונות לסרטונים הבאים שלנו, אתם מזומנים להגיב לנו, אנחנו עונים להכל וממש ממש בכיף. בתגובות אנו רוצה לשמוע על התקלות הכי הכי מוזרות שקרו לפסנתר שלכם. מחכים לזה!

הוסיפו תגובה חדשה

שמור בדפדפן זה את השם, האימייל והאתר שלי לפעם הבאה שאגיב.

1

צופיה | 18/10/2021

תודה רבה על העצות! עזרתם לנו מאוד!!

2

Sm | 06/03/2022

שלום
יש לי פסנתר חשמלי מסוג רינגווי משום מה לא נדלק, יש חשמל בנקודה. מה עושים?

    3

    נגינה | 19/05/2022

    כדאי לנסות להחליף שנאי (רק לוודא שהוא תואם לחלוטין את השנאי המקורי) – ואם זה לא עובד, אז לקחת את הפסנתר לתיקון. בהצלחה!

4

פאליק מיכאל | 22/05/2022

לאן אוכל לתרום פסנתר שלא עובד? אמרו לי שלא ממש שווה לתקן את זה. חלק העץ שמחזיק את המיתרים נסדק.

5

תיקי | 19/07/2023

שלום יש לי אורגנית ישנה. אחרי שנים שלא ניגנתי באתי לנגן ואין צלילים. מה עושים ולמה זה כך. תודה. תיקי?

    6

    נגינה | 13/08/2023

    קשה לדעת בלי לראות את האורגנית, אם האורגנית לא נדלקת בכלל אז אולי זו בעיה של החשמל, אולי השנאי התקלקל. אם האורגנית נדלקת, אז לפעמים הווליום מונמך ולכן לא שומים.

7

יהודה שמשון | 14/12/2023

שלום. יש לי פסנתר חשמלי מדגם medeli.
הפסנתר לא נדלק אחרי הפסקת חשמל שהייתה, מה אפשר לעשות?

    8

    נגינה | 15/12/2023

    הי,
    שתי אופציות, או שנשרף משהו בשנאי (אם יש שנאי), ואז כדאי לנסות עם שנאי אחר, כמובן כזה שמתאים לפסנתר (שנאי לא מתאים יכול לגרום לנזק).
    או שנשרף משהו בפסנתר עצמו, ואז צריך טכנאי שיראה אם יש מה לעשות…

פוסטים נוספים

מהו האקורד הארוך ביותר בפסנתר?

מי אמר שאלה מוזרה ולא קיבל?   כאן, באתר נגינה, אנחנו מקבלים מאות שאלות מהתלמידים שלנו, ורובן שאלות מאוד טובות, ...

המשיכו לקרוא
מהו האקורד הארוך ביותר

שאלות ותשובות – שיעורי פסנתר!

והפעם, גל עונה על כל השאלות הנפוצות לגבי שיעורי פסנתר!

המשיכו לקרוא
לימוד פסנתר

קורס חדש באתר – פסנתר ואורגנית לשומרי מצוות!

עדכון משמח!לאור הצלחת קורס הגיטרה לשומרי מצוות, לאור בקשות רבות, העלנו קורס חדש לאתר: פסנתר ואורגנית לשומרי מצוות.  מה זה ...

המשיכו לקרוא
קורס פסנתר לשומרי מצוות

45 יצירות קלאסיות שחובה להכיר, עכשיו בלימוד פסנתר

מעבר לזה שכוחה של מוזיקה קלאסית יכולה להוריד לחץ, להפעיל את החושים וכמובן לעורר יצירתיות, היא גם השפיעה רבות על ...

המשיכו לקרוא

מיני קורס חדש! איך בונים אקורדים בפסנתר ואורגנית!

  כמה פעמים קרה לכם שניגנתם שיר ונתקלתם באקורד שאתם לא יודעים איך לנגן אותו? למי זה לא קרה… אז ...

המשיכו לקרוא

מיני-קורס חדש! הוצאת אקורדים מהשמיעה!

מכירים את זה שאתם שומעים שיר שאתם אוהבים, ואולי אפילו מצליחים לנגן את המנגינה הראשית שלו על הפסנתר או האורגנית, ...

המשיכו לקרוא
שמיעה

איך יודעים באיזו אצבע לנגן כל צליל בפסנתר?

הפעם אנחנו הולכים לענות על שאלה שנשאלנו פעמים רבות והיא: איך יודעים באיזו אצבע לנגן כל צליל בפסנתר? זו שאלה ...

המשיכו לקרוא
קלידים

מיני קורס חדש – איך משתמשים באורגנית!

איזה כיף – מיני קורס חדש עלה לאתר! והפעם – איך משתמשים באורגנית? אורגנית היא סוג של מחשב משוכלל שיודע ...

המשיכו לקרוא
אורגנית משוכללת

כמה קלידים יש בפסנתר ואורגנית?

הפסנתר הסטנדרטי נתחיל מהפסנתר, לפסנתרים סטנדרטיים ולפסנתרים חשמליים יש 88 קלידים. יש כמובן יוצאי דופן. יש פסנתרים עם 102 קלידים, ...

המשיכו לקרוא
פסנתר

איך בונים אקורד מינור?

מהו האקורד מינור?   כשאנחנו אומרים אקורד מינור, הכוונה שלנו היא לאותם אקורדים שמופיעים כאות גדולה באנגלית, ואחריה האות m ...

המשיכו לקרוא
מורה לפסנתר